Hoppa till innehållet

H&M:s vd köper Pricerunner

NS Intressenter, med H&M:s vd Karl-Johan Persson och den tidigare Avanza vd:n Nicklas Storåkers i spetsen, köper prisjämförelsesajten Pricerunner. Prislappen sägs ligga på en miljard kronor.

H&M:s vd Karl-Johan Persson är på shoppinghumör.
H&M:s vd Karl-Johan Persson är på shoppinghumör.

Parterna bakom NS Intressenter köper prisjämförelsesajten Pricerunner av amerikanska IAC, meddelar bolaget i ett pressmeddelande. 

Bakom NS Intressenter står Ax:son Johnsons bolag Nordstjernan, H&M:s vd Karl-Johan Persson, den tidigare Avanza-vd:n Nicklas Storåkers och Mikael Lindahl som bland annat varit vd för Film2Home.

"Pricerunner har ett starkt varumärke och marknadsposition. Vi kommer investera långsiktigt i verksamheten med ambitionen att utveckla ett ännu bättre Pricerunner", säger Nicklas Storåkers i ett pressmeddelande.

Läs även: INTERVJU: Niclas Storåkers om jätteförvärvet av Pricerunner

Nicklas Storåkers tillträder i samband med förvärvet som vd för Pricerunner. Även styrelsen kommer att bytas ut och bankiren Peter Leimdörfer blir styrelseordförande.

Läs mer: H&M:s vd investerar i Fyndiq

Pricerunner bildades år 1999 av Kristofer Arwin, Martin Alexandersson och Magnus Wiberg. Grundarna sålde bolaget år 2004 till amerikanska Valueclick för 220 miljoner kronor. Kristofer Arwin och Magnus Wiberg har senare grundat sajten testfreaks.se, som samlar användarrecensioner av till exempel datorprodukter och hembestyr.

Pricerunner omsatte i fjol drygt 270 miljoner kronor. Utöver Sverige har bolaget idag verksamhet i Danmark, Storbritannien och Tyskland.

NS Intressenter köper Pricerunner av mediakoncernernen IAC, som ägt Pricerunner sedan 2013 och bland annat äger dejtingtjänsterna Match.com och Tinder. Varken köpare eller säljare vill avslöja prislappen på affären. Men enligt nyhetssajten Breakit, som hänvisar till källor, ligger köpesumman på runt en miljard kronor. Nicklas Storåkers har också tidigare uttalat sig i Dagens industri om att NS Intressenter varit på jakt efter att köpa ett snabbväxande bolag i tjänstesektorn med en prislapp på 0,5-1 miljard kronor.

Läs mer: Kändistrio jagar bolagsdiamant

Lyssna på Digitalpodden: Kan prisjämförelsesajter vara nästa stora svenska exportvara? 

http://embed.acast.com/digitalpodden/youtubersochborsstyrelsernasit-kunskap

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera