Hoppa till innehållet

H&M:s vd: Så kommer digitaliseringen att påverka oss

Självlärande algoritmer kommer att påverka hur H&M förutspår kundernas behov, enligt vd:n Karl-Johan Persson.

H&M:s vd Karl-Johan Persson.
H&M:s vd Karl-Johan Persson.Foto: Jessica Gow/TT

Det är på ett seminarium arrangerat av den digitala brevtjänsten Kivra som Karl-Johan Persson, H&M:s vd och en av Kivras storägare, förklarar hur digitaliseringen påverkar Sveriges största bolag sett till börsvärde.

”Det kommer att förändra våra arbetssätt, till exempel genom så kallad avancerad dataanalys som bygger på självlärande algoritmer. Det kommer att förändra hur vi förutser trender, kvantifierar och presenterar vårt sortiment och hur vi kommunicerar med våra kunder på bästa sätt”‚ säger Karl-Johan Persson.

H&M-chefen har på senare år seglat upp som en av Sveriges tyngsta tech-investerare, med innehav i bolag som Kivra, Fyndiq och Mathem.

Karl-Johan Perssons techportfölj uppgår till över en halv miljard kronor i värde, enligt Di Digitals granskning.

Att han litar på Glocalnet-grundaren Stefan Krook, som Karl-Johan Persson saminvesterar med, är ett av skälen till att han gick in i Kivra. Men det fanns också andra anledningar.

”Dels tror jag att den traditionella pappersposten kommer att ersättas av ett snabbare, säkrare och ett mer miljövänligt sätt (att skicka post). Det andra är att Kivra presenterade sin plan och sin idé som bygger på att ge användarna och avsändarna något som är betydligt bättre än det som finns i dag.”

Läs mer: Här är H&M-chefens techimperium

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera