Om inte annat så var Magnus Engervall och Ahmed Al-Rama före sin tid. År 2011, ett år innan Uber tog sitt första steg utanför USA, grundade de bildelningstjänsten Flexidrive. Affärsidén var att bygga en plattform för privatpersoner att hyra ut bilar till och från varandra och ta en liten andel av varje transaktion. Ett Airbnb för bilar, om man så vill.
År 2012 klev Schibsteds investmentbolag Schibsted Growth in som delägare och investerade sammanlagt 4,5 miljoner kronor i Flexidrive, enligt handlingar från Bolagsverket.
Men trots en viss tillströmning av kunder – Flexidrive har idag över 10 000 registrerade användare med sammanlagt över 1600 bilar – har grundarna haft svårt att få fart på verksamheten. I fjol redovisade bolaget en omsättning på 311 000 kr och en förlust på knappt 1,7 miljoner kronor.
Vintern 2015 gav Schibsted upp och klev ur verksamheten.
“Det var ett jättespännande bolag och vi gick in i ett väldigt tidigt skede. Vi lärde oss mycket men det blev uppenbart att det kommer ta lång tid innan segmentet blir stort. Därför lät vi entreprenörerna driva bolaget vidare själva”, säger Richard Sandenskog på Schibsted Growth, tidigare styrelseordförande i Flexidrive.
Nu har bolagets grundare hittat en väg framåt, i form av en försäljning till det holländska bolaget Snappcar. De två bolagens affärsidé är i praktiken densamma men Snappcar, med över 150 000 medlemmar och 20 000 anslutna bilar, är ett betydligt större bolag.
“Vi har funderat över alternativ och vad som är smartast för oss att göra. Nu blir vi en del av världens största spelare på den här marknaden, och vi får de skalfördelar som kommer med en tio gånger större organisation”, säger Magnus Engervall.
Grundarna får betalt i form av ett delägarskap i Snappcar, men hur mycket pengar det rör sig om vill de inte avslöja. Magnus Engervall och Ahmed Al-Rama blir anställda på Snappcar och kommer framöver att driva bolagets verksamhet i Sverige.
Om jag vetat det jag visste nu för fyra år sedan, när vi drog igång, hade jag nog valt att göra någonting annat.
Magnus Engervall gör ingen hemlighet av att bildelningsmarknaden visat sig tuff att överleva på. Utöver mer renodlade taxitjänster som Uber så möter bolaget konkurrens från bilpoolar som Car2Go, Sunfleet och nylanserade Drivenow.
“Det är uppenbart att samhället är på väg mot att använda bilar på det här viset. Men proppen har inte riktigt gått ur än. Utmaningen är att få fler personer att våga prova”, säger Magnus Engervall.
För Snappcar innebär uppköpet att bolaget nu gör entré i Sverige. Snappcar grundades år 2011 och finns nu, inklusive Sverige, i fyra länder. Utöver Nederländerna och Tyskland gjorde bolaget entré i Danmark under våren, där genom ett uppköp av danska mindinbil.dk.
“Vårt mål är att ha 250 000 bilar i Europa år 2018”, säger bolagets grundare Victor van Tol.
“Det är oerhört värdefullt för oss att få med två kunniga killar när vi går in i ett nytt land. Att Magnus och Ahmed följer med till oss är centralt i den här affären”, fortsätter han.
Inte heller Victor van Tol sticker under stol med att det är en knivig bransch han befinner sig i.
“Om jag vetat det jag visste nu för fyra år sedan, när vi drog igång, hade jag nog valt att göra någonting annat. Men nu har vi lärt oss hur branschen funkar och vi har ett recept”, säger Victor van Tol.
“Nyckeln är att förstå det här som en superlokal marknad. Man kan inte jobba ens på stadsnivå utan måste ned på enskilda områden och kvarter. Det gäller att hitta en balans mellan tillgång och efterfrågan i det omedelbara grannskapet”, fortsätter han.