Hoppa till innehållet

Hon avgör Ubers framtid i Sverige

I vår lämnar taxiutredningen sina rekommendationer till regeringen. KTH-forskaren Amy Rader Olsson sitter därmed på makten att avgöra det omtalade startupbolaget Ubers framtid i Sverige. “Ett förbud är inte uteslutet” säger hon till Di Digital.

Amy Rader Olsson leder regeringens taxiutredning, som kommer att avgöra Ubers framtid i Sverige.
Amy Rader Olsson leder regeringens taxiutredning, som kommer att avgöra Ubers framtid i Sverige.Foto: KTH

På bara ett par år har taxiföretaget Uber bokstavligen lagt världen för sina fötter. Bolaget, som grundades i mars 2009 och har tagit in över 60 miljarder kronor i finansiering, har idag verksamhet i över 200 städer. I Sverige syns Uber-bilar på gatorna i Stockholm och Göteborg.

Läs även: Uber-grundaren: Alla bilar ska vara Uber

Men den blixtsnabba tillväxtresan har kantats av kontroverser. I flera länder har Ubers inträde mötts av våldsamma protester. I USA pågår flera rättsfall och lågpristjänsten UberPOP har förbjudits i en rad länder, bland annat i Frankrike, Tyskland och Italien. I förra veckan dömdes en UberPOP-förare till dagsböter i Sverige, för brott mot taxitrafikförordningen.

Kvinnan som ska bringa ordning i det svenska regelverket heter Amy Rader Olsson. Nyligen fick hon uppdraget att leda infrastrukturminister Anna Johanssons taxiutredning. Till våren ska resultatet redovisas.

“Jag har inte träffat någon som är nöjd med de befintliga reglerna”, säger Amy Rader Olsson till Di Digital.

 

Jag har inte träffat någon som är nöjd med de befintliga reglerna.

 

Syftet med utredningen är inte att sätta stopp för tjänster som Uber, säger hon. Även om utredningen kan landa i en rekommendation som begränsar bolagets rättigheter i Sverige.

“Jag ska komma med en rekommendation som kan gå åt alla håll. Det är inte uteslutet med förbud”, säger Amy Rader Olsson.

Amy Rader Olsson arbetar på KTH, där hon forskar kring hållbart samhällsbyggande, infrastruktur och transportfrågor.

“Många länder kämpar med utmaningarna som kommer med sådana här innovationer. För det ska man komma ihåg att det är en innovation, och att den är populär bland kunderna. Då måste vi se över spelreglerna. Uber är den första transporttjänsten av det här slaget i Sverige men inte den enda”, fortsätter hon.

En avgörande fråga gäller såkallad samåkning. I Sverige är det förbjudet för en förare utan taxilicens att ta betalt för taxiresor. Men i Ubers utbud finns tjänsten UberPOP, som bygger just på att privatbilister kör passagerare mot betalning.

“Det är framförallt UberPOP som är problematiskt”, konstaterar Amy Rader Olsson.

För en knapp vecka sedan dömdes en UberPOP-förare till dagsböter av tingsrätten i Stockholm. Domen var den första i sitt slag i Sverige.

I strikt bemärkelse är det föraren, inte UberPOP-tjänsten i sig, som är föremål för domstolsbeslutet. Samtidigt har Uber meddelat att man kommer fortsätta erbjuda UberPOP-resor på den svenska marknaden.

Det har gett dagens något paradoxala situation, där privatbilister enkelt kan ansluta till och ta emot körningar via UberPOP, men samtidigt riskerar åtal och dryga böter om de stoppas av polisen.  

“Jag är inte säker på att alla som ställer upp för att köra med UberPOP verkligen förstår vilka regler som gäller. Det finns otydligheter kring skyldigheter, försäkringar och om vad taxitrafikförordningen innebär”, säger Amy Rader Olsson.

 

Jag är inte säker på att alla som ställer upp för att köra med UberPOP verkligen förstår vilka regler som gäller.

 

I förlängningen är frågan om UberPOP och liknande tjänster en fråga om hur framtidens arbetsmarknad ska se ut, fortsätter hon.

“I USA skapar de här bolagen många deltidsjobb för studenter, föräldrar som har småbarn att ta hand om och så vidare. Visst finns det fördelar med det. Samtidigt finns en risk att vi skapar en ny sorts underklass med löner som ligger långt under vad vi förväntar oss av det välfärdssamhälle som vi byggt upp.”

Dessutom finns ett konsumentperspektiv att ta hänsyn till:

“I de stora städerna har vi ofta en överkapacitet på taximarknaden. Där finns även problem med bristande information om prissättning. Många turister gillar Uber eftersom man kan åka var som helst i världen med en trygghet om vad resan kommer att kosta”, säger hon. På landsbyggden är problemet annorlunda, där finns det underkapacitet.

I juli 2016 ska taxiutredningens betänkande lämnas över till regeringen. Planen är att Amy Rader Olssons rekommendationer ska ligga till grund för ny lagstiftning på området.

“Mitt mål är ett konkret förslag till förändring”, säger Amy Rader Olsson.

Läs även: Första UberPOP-domen i Sverige – förare döms till dagsböter

Läs även: Nu ska regeringen granska Uber

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera