Hoppa till innehållet

Hon blir ny Sverigechef på Splay

Splays grundare och vd Vigor Sörman tar ett kliv åt sidan för att fokusera på expansion och affärsutveckling. Ny Sverigechef på bolaget blir Edit Brunner. 

Edit Brunner, ny Sverigechef på Splay, gör en Mukbang med Jultema. Mukbang betyder att äta mat inför publik. Det är en ny trend på YouTube i Sverige, men har länge varit stort i Sydkorea.
Edit Brunner, ny Sverigechef på Splay, gör en Mukbang med Jultema. Mukbang betyder att äta mat inför publik. Det är en ny trend på YouTube i Sverige, men har länge varit stort i Sydkorea.Foto: Splay

Det svenskgrundade Youtubenätverket Splay når idag över 160 miljoner tittare i månaden, enligt egna siffror. Bolaget ägs sedan i somras till 81 procent av mediehuset MTG.

År 2014 omsatte bolaget drygt 25 mkr. År 2015 är planen att intäkterna ska fördubblas, enligt storägaren MTG. 

För att kunna ägna mer tid åt tillväxt och intäkter tar bolagets grundare och vd Vigor Sörman därför ett kliv åt sidan. Splay har nyligen avslutat ett 15-tal nyrekryteringar och tillsätter nu även en Sverigechef i form av Edit Brunner, med ett förflutet på mediebyrån Mindshare. 

Dessutom tillsätts en global ledningsgrupp, som ska ansvara för bolagets expansion utomlands. 

"Det betyder att jag lämnar över den dagliga driften till Edit i Sverige för att kunna fokusera på expansion och affärsutveckling", säger Vigor Sörman till Di Digital.

Bland de profiler som är knutna till Splay märks Clara Henry, som även arbetar för SVT och SR, samt spelprofilen Tejbz. Bolagets huvudsakliga konkurrent i Sverige är det Bonnier-ägda Youtubenätverket United Screens.

Nyligen lanserade Splay plattformen Unicorn.me, tänkt att användas av Youtubestjärnor som vill skapa egna mobilappar. En app skapad på unicorn.me samlar innehåll från sociala medier som Youtube, Facebook, Instagram och bloggar i en och samma kanal.

Rent strategiskt är satsningen ett försök att bryta det beroende av Googles annonsintäkter som annars präglar alla Youtube-nätverk.

Läs även: MTG blir majoritetsägare i Splay

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera