Hoppa till innehållet

Hon lämnade Sting – börjar på el-startup

Maral Kalajian lämnade sitt jobb på acceleratorn Sting i början av året. Nu är det klart att hon går över till Watty vars AI-tjänst läser av elförbrukningen.

Maral Kalajian och Wattys medgrundare och vd Hjalmar Nilssonne. Foto: Watty
Maral Kalajian och Wattys medgrundare och vd Hjalmar Nilssonne. Foto: Watty

Maral Kalajian lämnade sitt jobb som ansvarig för digital marknadsföring och kommunikation på acceleratorn Sting (NTL) i januari. Dessförinnan har hon haft liknande tjänster på storbolaget Phillips och på startupen Peppy Pals (NTL).

Nu är det klart att hon går över till energistartupen Watty (NTL) för att bli marknads- och kommunikationschef med start 1 mars. 

"Som startup jobbar vi i en av de mest brusiga miljöerna som finns. Det är svårt att sticka ut men trots det har hon snabbt skapat ett eget varumärke. Vi är imponerade av hennes förmåga att engagera. Det händer mycket på Watty just nu och vi behöver hjälp att förklara för omvärlden vad det är vad vi har åstadkommit", säger Hjalmar Nilsonne (NTL) som är medgrundare  och vd på Watty.

Watty har de senaste månaderna lagt ett stort fokus på att jobba direkt mot privatpersoner.

”Det är passande att hon har jobbat på ett stort och konsumentinriktat bolag som Phillips. Hon kommer med erfarenhet från både den gamla och nya skolan när det gäller att marknadsföra mot konsumenter.”

Watty har 22 anställda och utvecklar en AI-tjänst för att minska strömförbrukningen. Förra året tog bolaget in drygt 28 miljoner kronor från bland annat EQT Ventures och Cleantech Invest.

Läs mer: Energistartupen Watty tar in 30 miljoner

Under 2016 utnämndes Maral Kalajian av techsajten The Nordic Web till en av den skandinaviska startupscenens 100 mest inflytelserika personer.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera