Hoppa till innehållet

Hon lämnar SUP46: ”Vet inte vad jag ska göra nu”

Jessica Stark lämnar sitt vd-uppdrag på startuphubben SUP46. Grundaren sitter däremot kvar som styrelseledamot och ägare.

Jessica Stark lämnar uppdraget som vd på SUP46.
Jessica Stark lämnar uppdraget som vd på SUP46.Bild: Jack Mikrut

Jessica Stark har tagit beslutet att senare under året lämna sin post som operativ chef och fortsätta lägga sitt engagemang som delägare i styrelsearbetet. 

"Jessica har gjort ett fantastiskt jobb tillsammans med teamet under de här åren och gjort SUP46 till vad det är idag och därmed starkt bidragit till Stockholms position som startupstad", säger ordförande Mikael Ahlström.

Läs även: Startuphubben: ”Dambergs initiativ är välkommet bland våra bolag”

 ”Jag har fokuserat stenhårt på att som medgrundare och vd vara med och skapa, bygga och utveckla SUP46 sedan hösten 2012, då SUP46 enbart var i sin projektlinda. SUP46 har på kort tid blivit så mycket mer än jag någonsin vågat drömma om och positionerat sig som den främsta startuphubben i Norden. Det har definitivt varit det roligaste och mest utvecklande jag någonsin har gjort och jag känner att jag har överträffat mina mål och ambitioner, säger Jessica Stark i ett skriftligt meddelande.

”Nu känner jag att det är dags för mig att ta nästa steg och anta en ny utmaning.

Det är ännu oklart vad Jessica Stark ska göra framöver.

”Jag har fått kontinuerliga erbjudanden men det finns inget som jag har tackat jag till än. Jag anser att det är viktigt att ha tid för en riktigt bra överlämning. Så jag vet inte riktigt vad jag ska göra nu”, säger hon till Di Digital.

”Jag trivs med att ha en ledarroll och att  utveckla företag. För mig är det viktigt att det är en verksamhet som engagerar mig. Jag kommer naturligtvis att forstätta att vara en del av startupbranschen.”

Processen med att hitta en ny vd har påbörjats, skriver SUP46.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera