Hoppa till innehållet

Hon ska göra Telia till ett internetföretag

Zound Industries, Spotify och Soundtrack Your Brand. På bara ett år har Teliasonera köpt in sig i tre omtalade startupbolag. Henriette Wendt är kvinnan bakom den pågående transformationen. “Vi letar efter fler strategiska investeringar”, säger hon.

Henriette Wendt är affärsutvecklingschef på Teliasonera
Henriette Wendt är affärsutvecklingschef på TeliasoneraFoto: Teliasonera

Teleoperatörernas roll på marknaden är under hård press. Priserna på mobildata pressas ständigt nedåt. Musik- och filmtjänster som Spotify och Netflix ställer samtidigt hårda krav på den underliggande infrastrukturen – och tvekar inte själva att ta bra betalt av användarna.

Det är just den rävsaxen som Henriette Wendt ska försöka lotsa Telia ut ur. Som affärsutvecklingschef har hon ett särskilt ansvar för strategi, innovation och förvärv.  Hon tillträdde i fjol från en liknande roll hos den schweiziska operatören Swisscom. 

“Vi behöver anpassa oss till ett landskap där vi inte bara konkurrerar med andra operatörer utan även med bolag som Google, Whatsapp och ibland även Apple”, säger Henriette Wendt.

Det är en insikt som redan tycks ha gett tydligt avtryck på telejättens verksamhet. I fjol köpte bolaget sju procent av hörlurstillverkaren Zound Industries för 30 miljoner kronor. I början av juni gjordes en uppmärksammad miljardinvestering i musiktjänsten Spotify, och så sent som i förra veckan stod Telia som huvudinvesterare när Spotify-kusinen Soundtrack Your Brand aviserade en ny finansieringsrunda på nära 90 miljoner kronor.

Föreställ dig en hårfrisör - varför ska ett sådant företag bry sig om att bli digitalt? Soundtrack Your Brand kan vara en del av svaret.

Investeringarna är en del av en strategi som går ut på att bredda Telias erbjudande bortom den traditionella bandbredden, berättar Henriette Wendt.

“Vi vill hjälpa både privatpersoner och företag att dra nytta av digitaliseringen. Föreställ dig en hårfrisör - varför ska ett sådant företag bry sig om att bli digitalt? Soundtrack Your Brand kan vara en del av svaret. På samma sätt som Spotify kan vara svaret för en privatperson”, säger Henriette Wendt.

Konkret handlar det om att erbjuda paket av tjänster ovanpå den traditionella bandbreddsaffären, både till företag och privatpersoner. Telia har under många år bundlat Spotify-prenumerationer med mobilabbonemang för privatpersoner. Många fler likartade drag är att vänta framöver.

“Den röda tråden är inte musik, även om det kanske ser ut så just idag. Vi vill skapa nya tjänster och erbjudanden, vilket i sin tur hjälper oss att bli en ny sorts teleoperatör”, fortsätter Henriette Wendt.

Partnerskap är en sak. Hur motiverar ni de investeringar ni gör?

“Små företag har en tendens att vara väldigt fokuserade, vilket är sunt. Men för att vi ska få deras mål att ligga i linje med våra krävs ibland ett extra incitament. En investering kan hjälpa till att få till den kursändringen”, säger Henriette Wendt.

Teliasonera hoppas kunna lansera fler partnerskap under hösten. Att det även blir fler investeringar i tillväxtbolag tar Henriette Wendt inte för omöjligt.

“Vi letar efter fler strategiska investeringar. Hälsa är ett område vi ser som väldigt intressant just nu”, säger hon.

Läs mer: Soundtrack Your Brand tar in 90 miljoner, Telia blir delägare

Läs mer: Telia köper in sig i Spotify

Innehåll från Leksands KnäckebrödAnnons

Klimatmärkt knäckebröd – en investering i framtiden

Leksands Knäckebröd är ett av tre svenska livsmedelsföretag som kan skryta med klimatmärkning på sina förpackningar.

– Det är ett sätt att kommunicera vårt starka fokus på hållbarhet och klimat. Att kartlägga hela produktionskedjan ger oss en fullständig bild av var vi står oss idag och ett bra underlag för framtida förbättringar, säger Peter Joon, företagets vd.

Det finns mycket man kan lära sig genom att läsa det finstilta på en matförpackning. Numera kan man även kan få information om en varas hållbarhet och klimatavtryck. Enbart tre svenska företag har klimatmärkning på sina förpackningar och Leksands Knäckebröd är ett av dem.

– Vi har jobbat hårt med hållbarhetsarbetet under många år. 2021 tog vi steget fullt ut och började klimatmärka vårt knäckebröd.

Leksands Knäckebröd följer brödets påverkan på miljön hela vägen från fält till butik.

– Vi kartlägger hela produktionskedjan i detalj. I beräkningen inkluderas allt från råvaror och jordbruk, tillverkning, energiavfall i produktion och förpackningsmaterial såväl som transporter till butik och konsumentsvinn.

Hållbar produktion under två sekler

Produkterna har ett genomsnittligt klimatavtryck på 0,578 CO2e per kilo.

– Det är kul att äntligen svart på vitt kunna visa hur bra vi är. Detta är en riktigt bra siffra, men vi ska bli ännu bättre, säger Peter Joon, vd och sjätte generationens bagarmästare.

Peter berättar att företaget jobbade med hållbarhet redan på 1950-talet, då hans farfar började återvinna värmen från ugnarna som ett led i att sänka energikostnaderna. Vid närmare eftertanke, menar Peter, har inriktningen mot hållbarhet funnits ända sedan starten på 1800-talet.

– Vi har en gammal ärofull traditionen som vi förvaltar och utvecklar för kommande generationer. Min gammelfarmors mormor Jakobs Karin visste att man måste hushålla med resurserna. Vi fortsätter i samma anda nästan tvåhundra år senare.

Höga krav på råvaror

Peter berättar om alla de åtgärder som gör att Leksands Knäckebröd kan skryta med ett lågt klimatavtryck:

– Vi väljer närodlad råg och hämtar vatten från vår egen källa i Badelundaåsen. Vi byter bilar och frakter till fossilfria alternativ och ska installera solpaneler på bageriets tak. Vi har tagit bort all plast i kassar, muggar och kartongband och återvinner all värme från ugnarna till lokalvärme och varmvatten. Ugnarna värms med grön och lokalproducerad el, främst från Trängslet i Älvdalen.

Förbättringar för kommande generationer

Det är inte dyrare att vara grön, menar Peter Joon.

– Vi måste alltid var konkurrenskraftiga prismässigt. Miljöarbetet och besparing går ofta hand i hand. Att vi tar tillvara all överskottsvärme från ugnarna och använder den för uppvärmningen av lokalerna och allt varmvatten sparar både pengar och energi.

Hållbarhetsarbete kan kommuniceras på två sätt – genom att man slår sig på bröstet eller jobbar med ödmjuk självkritik. Enligt Peter Joon väljer Leksands Knäckebröd det sistnämnda.

– Vi har infört klimatmärkningen för att kunna genomföra framtida förbättringar där de ger bäst resultat. Vi är ett familjeföretag och vi tittar inte på kvartalsekonomi – vi tittar på sekel. Min tid som vd är bara en kort stund och sedan tar någon annan över. Leksands Knäckebröd ska leva i många generationer till, då är det minsta vi kan göra att ha ett fortsatt starkt fokus på hållbarhet och klimat, avslutar Peter.

 

 

Mer från Leksands Knäckebröd

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Leksands Knäckebröd och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera