Teleoperatörernas roll på marknaden är under hård press. Priserna på mobildata pressas ständigt nedåt. Musik- och filmtjänster som Spotify och Netflix ställer samtidigt hårda krav på den underliggande infrastrukturen – och tvekar inte själva att ta bra betalt av användarna.
Det är just den rävsaxen som Henriette Wendt ska försöka lotsa Telia ut ur. Som affärsutvecklingschef har hon ett särskilt ansvar för strategi, innovation och förvärv. Hon tillträdde i fjol från en liknande roll hos den schweiziska operatören Swisscom.
“Vi behöver anpassa oss till ett landskap där vi inte bara konkurrerar med andra operatörer utan även med bolag som Google, Whatsapp och ibland även Apple”, säger Henriette Wendt.
Det är en insikt som redan tycks ha gett tydligt avtryck på telejättens verksamhet. I fjol köpte bolaget sju procent av hörlurstillverkaren Zound Industries för 30 miljoner kronor. I början av juni gjordes en uppmärksammad miljardinvestering i musiktjänsten Spotify, och så sent som i förra veckan stod Telia som huvudinvesterare när Spotify-kusinen Soundtrack Your Brand aviserade en ny finansieringsrunda på nära 90 miljoner kronor.
Föreställ dig en hårfrisör - varför ska ett sådant företag bry sig om att bli digitalt? Soundtrack Your Brand kan vara en del av svaret.
Investeringarna är en del av en strategi som går ut på att bredda Telias erbjudande bortom den traditionella bandbredden, berättar Henriette Wendt.
“Vi vill hjälpa både privatpersoner och företag att dra nytta av digitaliseringen. Föreställ dig en hårfrisör - varför ska ett sådant företag bry sig om att bli digitalt? Soundtrack Your Brand kan vara en del av svaret. På samma sätt som Spotify kan vara svaret för en privatperson”, säger Henriette Wendt.
Konkret handlar det om att erbjuda paket av tjänster ovanpå den traditionella bandbreddsaffären, både till företag och privatpersoner. Telia har under många år bundlat Spotify-prenumerationer med mobilabbonemang för privatpersoner. Många fler likartade drag är att vänta framöver.
“Den röda tråden är inte musik, även om det kanske ser ut så just idag. Vi vill skapa nya tjänster och erbjudanden, vilket i sin tur hjälper oss att bli en ny sorts teleoperatör”, fortsätter Henriette Wendt.
Partnerskap är en sak. Hur motiverar ni de investeringar ni gör?
“Små företag har en tendens att vara väldigt fokuserade, vilket är sunt. Men för att vi ska få deras mål att ligga i linje med våra krävs ibland ett extra incitament. En investering kan hjälpa till att få till den kursändringen”, säger Henriette Wendt.
Teliasonera hoppas kunna lansera fler partnerskap under hösten. Att det även blir fler investeringar i tillväxtbolag tar Henriette Wendt inte för omöjligt.
“Vi letar efter fler strategiska investeringar. Hälsa är ett område vi ser som väldigt intressant just nu”, säger hon.
Läs mer: Soundtrack Your Brand tar in 90 miljoner, Telia blir delägare
Läs mer: Telia köper in sig i Spotify