Musikindustrin är mer förknippad med direktörer i skyskrapor än med entreprenörer i garage.
Sverige är dock ett undantag, med musiktechbolag Spotify (NTL), Soundcloud (NTL) och Soundtrack Your Brand (NTL) samt en rad andra mer eller mindre lyckade startupbolag inom området.
Tanken är att föra tech och musik närmre varandra
De kan bli fler, menar Grace McCallum och hennes medgrundare. Snart slår de upp dörrarna till Sthlm Music City, en sorts medlemsklubb där tanken är att musikskapare och entreprenörer ska kunna arbeta tillsammans.
Hyresvärd för det hela är Pop House, bolaget som till exempel driver Abba-museet och har Björn Ulvaeus i styrelsen. Den första hyresgästen är Mind Music Labs, vars smarta gitarr lockade riskkapital i slutet av 2016.
”Tanken är att föra tech och musik närmre varandra”‚ säger Grace McCallum, en av fem grundare till Sthlm Music City. I det övriga grundarteamet finns till exempel Sup46-ambassadören Sarah Herrlin och Björn Lindborg med ett förflutet inom MTG, Millicom och Warner Music.
Läs mer: Så rika är grundarna av miljardbolaget Soundcloud
Det finns fler musiktechbolag att hämta ur Stockholm, menar Grace McCallum.
”Det finns enskilda företag som har varit mycket framgångsrika, som Spotify. Men om man pratar om musikindustrin som helhet finns det många aktörer som behöver tas in i det nya århundradet”, säger hon.
Hyran hos Sthlm Music City är relativt låg. Ett individuellt medlemskap i hubben kostar 1 250 kronor per månad, medan företag betalar 2 000 kronor per månad och person.
Sthlm Music City har hittills finansierats av sina grundare men söker nu 2 miljoner kronor i riskkapital som grundplåt. Därutöver söker grundarna kapital för att driva en accelerator som ska få musiktechbolag att växa.
Projektet är inte finansierat av Björn Ulvaeus bolag Pop House, enligt Grace McCallum.
”Vi samarbetar med Pop House och de erbjuder våra medlemmar vissa förmåner. Vi har en bra relation med dem”‚ säger Grace McCallum.
Läs mer: Soundtrack Your Brand i ny jätterunda
Själv kom hon till Sverige för två år sedan efter en tid som journalist på australiensiska ABC. Hennes ursprungliga mål var att etablera sig som soloartist men snart fann hon sig omsluten av huvudstadens techsektor.
Få utanför Sverige känner till landets framskjutna position inom tech och musik, insisterar Grace McCallum.
”Jag visste att Sverige överpresterade inom musik och innovation, men gemene man har inte någon aning att så mycket av musiken och tekniken vi konsumerar är svensk. Vi vill verkligen sälja in Sverige som huvudstaden för musiktech.”