Hoppa till innehållet

Hon vill revolutionera läkemedelsbranschen med vårt DNA

Hon började sin karriär på svenska Investor. Idag är Anne Wojcicki vd för ett av världens hetaste bioteknikbolag, och ett av de mest kontroversiella.

Foto: Evelina Carborn

Ett provrör fyllt med ditt saliv kan berätta mycket, om allt från dina släktskapsförhållanden till vilka sjukdomar du löper en ökad risk att drabbas av.

Silicon Valley-bolaget 23andMe började sälja sina DNA-test för hemmabruk redan 2006. Idag har bolaget en databas med DNA från över en miljon kunder, som man säljer till partners inom läkemedelsindustrin. Nu har bolagets vd Anne Wojcicki ett nytt mål i sikte, att använda den insamlade datan för att utveckla läkemedel på egen hand.

Ny teknik har revolutionerat en rad branscher, från servicesektorn till bankindustrin. Nu är det läkemedelsbranschens tur

”Det har varit en del av planen sedan allra första början. Ny teknik har revolutionerat en rad branscher, från servicesektorn till bankindustrin. Nu är det läkemedelsbranschens tur”, säger Anne Wojcicki, som är utbildad biotekniker. Hon har även gjort karriär inom finansbranschen, bland annat som analytiker hos svenska Investor.

23andMe är idag ett av de hetaste bioteknikföretagen i it-meckat Silicon Valley. Bolaget värderas till över 8 miljarder kronor, och bland investerarna finns såväl Google som läkemedelsjätten Johnson & Johnson. Man tog nyligen in 630 miljoner kronor i en ny investeringsrunda.

”Vår affärsmodell ligger helt rätt i tiden. Privatpersoner tar i allt högre grad ansvar för och engagerar sig i sin egen hälsa. Tjänsten vi erbjuder gör både människor medvetna om egna hälsorisker så att dessa kan förebyggas och låter dem upplåta sitt DNA till forskning de vill stödja”, säger Anne Wojcicki.

Men affärsmodellen är långt ifrån okontroversiell

Men affärsmodellen är långt ifrån okontroversiell. Att som kommersiell aktör hantera privatpersoners DNA kräver hög sekretess. Många menar även att det är problematiskt att ge användarna fri tillgång till information som kan innehålla tuffa besked om sannolikheten att drabbas av cancer-sjukdomar eller Alzheimers utan att följa upp.

Anne Wojcicki ser dock ingen risk med det, utan menar att kunskap är makt. Enligt henne har man studerat hur användare tagit emot informationen, och inte märkt några problematiska reaktioner.

Även på policyområdet har bolaget stött på patrull. 2013 drabbades 23andme av ett rejält bakslag då det amerikanska läkemedelsverket FDA förbjöd försäljningen av bolagets test på den amerikanska marknaden. Förbudet gäller den egna analys 23andme gör av kundernas DNA, bolaget har fortfarande rätt att distribuera rådata samt testresultat som rör släktskap och härkomst.

Nu ser det dock ut att vända för Anne Wojcicki och hennes kollegorna på 23andMe. I februari i år valde FDA nämligen att lätta på regelverket genom att godkänna försäljningen av bolagets test för Blooms syndrom, något som man räknar med kan öppna dörren även för bolagets övriga produkter.

”Vi har ett bra samarbete med FDA idag och vi räknar med att kunna genomföra en nylansering i USA i slutet av året”, säger Anne Wojcicki.

En nylansering är dock inte det enda bolaget planerar. I mars i år presenterade Anne Wojcicki sina planer på att ta steget in läkemedelsbranschen med 23andMe. DNA-företaget har sedan länge partnerskap med läkemedelsbolag som Pfizer och Genentech, som använder bolagets DNA-databas som forskningsunderlag. Nu har man dock rekryterat en rad personer inom läkemedelsbranschen för att leda de egna satsningarna på läkemedelsområdet.

Exakt vilka sjukdomsområden bolaget kommer att satsa på är ännu inte klart. Planen är att studera det DNA-material som bolaget har tillgång till och låta den befintliga datan styra urvalet.

23andMe har öppnat upp sin API mot tredjepartsutvecklare och en rad applikationer existerar idag inom allt från släktforskning till fitness och hälsa. I juli fick bolaget en hel del negativ uppmärksamhet då en utvecklare skapade en app vid namn Genetic Access Control, med målet att kunna ge eller neka användare tillgång till sajter eller nätforum baserat på deras genetiska profil. Enligt skaparen skulle appen kunna användas dels för forum som riktade sig uteslutande till personer med en särskild etnisk tillhörighet eller till "säkrare dejtingsajter", där användare skulle kunna komma i kontakt endast med personer som matchar den egna DNA-profilen.

Enligt Anne Wojcicki lyckades man dock stoppa appen redan i ett tidigt skede.

"Den här händelsen har fått mycket uppmärksamhet i media, men faktum är att appen aldrig hann användas", säger hon.

Hon ser inte heller någon överhängande risk att 23andMe:s data ska missbrukas i framtiden.

"Vi har bra kontroll", säger Anne Wojcicki.


Fakta Anne Wojcicki

Gör: Vd och grundare 23andMe

Ålder: 42 år

Bor: San Francisco

Familj: Två barn tillsammans med ex-maken och Google-grundaren Sergey Brin

Tidigare karriär: Examen i bioteknik från Yale. Analytiker på Investor (1996-1999), Passport Capital (2004-2006), grundade 23andMe 2006 

 

Fakta 23andMe

Grundades: 2006

Verksamhet: Säljer DNA-test för hemmabruk. Har en databas med över 1 miljon DNA-profiler som bolaget säljer till partnerföretag inom läkemedelssektorn

Investerare: Bolaget värderas till över 8 miljarder kronor och tog nyligen in 630 miljoner kronor i en ny runda. Bland investerarna finns bl.a. Google, läkemedelsjätten Johnson & Johnson och den ryska it-miljardären Yuri Milner

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera