Hoppa till innehållet

Hon vill ta bank-id till hela världen

Med 260 nya miljoner i fickan hoppas Stina Ehrensvärd, grundare och vd för Yubico, skala upp verksamheten och nå ut globalt med säkerhetsstandarden hon har tagit fram tillsammans med Google.

Stina Ehrensvärd, grundare och vd för Yubico, är stationerad i Silicon Valley sedan 2010 och samarbetar i dag med alla de stora internetbolagen.
Stina Ehrensvärd, grundare och vd för Yubico, är stationerad i Silicon Valley sedan 2010 och samarbetar i dag med alla de stora internetbolagen.Bild: Patrik Olsson

(Di Digital/Silicon Valley) Yubico har sitt kontor i en typisk Palo Alto-villa, med heltäckningsmattor på golvet och oregelbundna vinklar och vrår. Här har bolaget suttit i två år, men nu har man växt ur lokalerna och om en vecka går flytten. Bara några kvarter bort ligger det nya kontoret, som ska husera 25 av de numera 80 anställda.

Stina Ehrensvärd, vd och grundare, möter upp i dörren. Hon introducerar olika kollegor och säger att Yubico äntligen har anställt en kontorschef. 

Vi träffar också bolagets operativa chef och Stina Ehrensvärd menar att han är bra på det hon inte kan. Hon är idésprutan och visionären som driver framåt med energi och passion, som hon beskriver det, och den operativa chefen tillsammans med ledningsteamet på totalt sju personer håller ordning på verksamheten.

Yubico har gjort det Volvo gjorde med bilbältet och Ericsson gjorde med gsm

Det har gått tio år sedan Stina Ehrensvärd startade Yubico och resan började på KTH-inkubatorn Sting. Bolaget säljer en usb-sticka som garanterar säker inloggning säker inloggning till datorer, privata nätverk och nättjänster. För varje användning genererar usb-nyckeln en unik kod som därför blir omöjlig att knäcka.

“Yubico har gjort det Volvo gjorde med bilbältet och Ericsson gjorde med gsm, varit den ledande drivkraften för en global teknikstandard. Den möjliggör att en och samma säkerhetspryl, som en Yubikey, kan användas på obegränsat antal tjänster”, säger Stina Ehrensvärd.

Läs också: Svensk lösenordsnyckel tar Silicon Valley med storm

Hon beskriver Yubikey som en pryl som kontrolleras av användarna och att den kan kombineras med andra säkerhetslösningar, till exempel biometri eller lösenordstjänster som Lastpass.

“När jag loggar in i min mobil öppnar jag den med mitt finger och har säkrat mitt Google-konto med Yubikey. Vi har än så länge inte lagt på biometri för Yubikey, men det skulle kunna hända i framtiden”, säger Stina Ehrensvärd. 

I dag hackas miljontals användarkonton, men hon vill tro på att situationen kan förbättras och säger att sedan Google gav alla sina anställda en Yubikey har deras interna konton inte hackats. 

Foto:

De första åren gick det trögt för Yubico, men det fanns några ängelinvesterare som trodde på bolaget och man fick även in 1,2 miljoner kronor från innovationsmyndigheten Vinnova. 

Lyckan var stor när Google köpte några Yubikeys via Yubicos sajt 2010 och det var också det som triggade flytten till Kalifornien. Sedan dess bor Stina Ehrensvärd med sin man Jakob Ehrensvärd, teknisk chef på Yubico, permanent i Palo Alto. 

De största kontoren ligger i Stockholm och Palo Alto, men man har även anställda i Washington, Singapore och Australien, Tyskland och England.

“Vi har växt organiskt och har ungefär dubblat omsättningen varje år”, säger Stina Ehrensvärd.

Väl på plats bokade Stina Ehrensvärd möten med de större välkända investerarna längs Sandhill Road, men ingen av dem nappade. Istället började resan mot att lyckas vinna de stora techjättarnas hjärtan. 

2011 började man jobba tillsammans med Google och i dag har Yubico 14 av 15 av de stora techbolagen som kunder. Alla vill inte vara officiella, men Google, Facebook, Dropbox, Salesforce och några till skyltar gärna med att de både använder Yubikeys internt för de anställdas säkerhet samt stödjer deras externa tjänster.

Yubico har också utvecklat en säkerhetsstandard tillsammans med Google som kallas Fido U2F, Universal second factor, och kan liknas vid det svenska bank-id har i Sverige men fungerar globalt. Under hösten kommer den att börja testas av amerikanska medborgare för att logga in på myndighetstjänster. 

För att utveckla standarden har Yubico bland annat använt pengarna från Vinnova, men också ett bidrag från den amerikanska regeringen som man fick efter att Stina Ehrensvärd blev inbjuden till ett möte med dåvarande presidenten Barack Obama.

“Jag sa till honom att vi jobbar med nya internetsäkerhetsstandarder som kommer att förhindra att 300 miljoner amerikaner får sin identitet hackad på nätet. ‘Det är därför du är här’, svarade han”, säger Stina Ehrensvärd.

Några veckor efter hade hon ett möte med säkerhetsrådgivare från Vita Huset, men själva mötet ägde rum på ett Starbucks-kafé i närheten, för Stina Ehrensvärd hade missat att skicka in en kopia på sitt pass. De rekommenderade henne att söka ett anslag från myndigheten NIST, National institute of standards and technology, på 2,3 miljoner dollar. 

Läs också: Yubicos vd om mötet med Obama 

I dag går Yubikey att köpa via nätet och hittills är det främst bolag som har köpt in stora kvantiteter till sina anställda. Men Stina Ehrensvärd är fast besluten om att också satsa på konsumentmarknaden och att nycklarna på sikt ska säljas ute i handeln. För att dra igång det initiativet har man nyligen anställt en säljchef och en marknadschef.

Men Yubico breddar sig inte bara till konsumenter, utan också till företag som vill säkra upp sina servrar. 

“Produkten har under åren utvecklats för att ha support för NFC, USB-C, smart card, och kryptering och vi fortsätter att bredda oss med nya funktioner och tilläggstjänster.”

Stina, du måste vara mer aggressiv.

Totalt har Yubico sålt över tre miljoner säkerhetsnycklar i 160 länder, men hur mycket bolaget omsätter vill Stina Ehrensvärd inte säga. Enligt en artikel på Di Digital från i slutet av 2016 handlar det om runt 200 miljoner kronor och en vinst på 20 miljoner kronor under fjolåret.

Yubico är lönsamt, men nu vill Stina Ehrensvärd skala upp verksamheten snabbare. Därför tog man i juni i år in en investering på 30 miljoner dollar, motsvarande drygt 260 miljoner kronor, från de amerikanska riskkapitalbolagen New Enterprise Associates och The Valley Fund samt det svenska investmentbolaget Bure. Det sistnämnda köpte främst befintliga aktier från privata investerare. 

“Våra nya investerare har redan gett oss bra introduktioner och vi hoppas att de blir bra partners”, säger Stina Ehrensvärd.

De kända Silicon Valley-profilerna och miljardärerna Ram Shriram, som är styrelseordförande i Yubico och också sitter i Googles och Stanfords styrelse, och Salesforce grundare och vd Marc Benioff investerade tidigt i Yubico och hänger kvar. Totalt har investerarna i Yubico tillgångar på 30 miljarder dollar, berättar Stina Ehrensvärd.

“Marc Benioff har en stor personlighet och har gett oss en del bra introduktioner. Jag har hans mejladress och har frågat honom några saker, och han har sagt 'Stina, du måste vara mer aggressiv'”, säger Stina Ehrensvärd.

I Sverige får hon ofta höra att hon tänker väldigt stort, men i USA är det tvärtom. Hon har satsat på att bygga upp bolaget organiskt på det klassiska sättet. Det vill säga att hon har börjat i änden med att ta fram en produkt och sälja den till kunder. Under åren har Stina Ehrensvärd också tackat nej till riskkapital, för att hon inte har velat släppa ifrån sig kontrollen över bolaget.

Läs också: Hon nobbar riskkapitalet – gör miljonvinst i Silicon Valley

“För ett par år sedan tackade vi nej till en av de största investerarna i topp fem. De var intresserade och vi kom till ‘term sheet’, men sedan ändrade de villkoren så att de skulle få mer kontroll och då kände jag att det inte fungerade för oss”, säger hon.

Att ta in riskkapital är inte gratis och hennes råd till andra entreprenörer är att inte börja i den änden, utan istället hitta kunder först.

“Har man en bra produkt och bra kunder så betalar de”, säger Stina Ehrensvärd.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera