Hoppa till innehållet

<<>> Hon vill utmana livsmedelsjättar med lokal butikslösning

Hyperlokal, obemannad och oberoende av ström. Hannah Mazettis nya butikslösning kan drivas med solpaneler.

Hannah Mazetti är medgrundare av Moby Mart, en obemannad butik på hjul.
Hannah Mazetti är medgrundare av Moby Mart, en obemannad butik på hjul.

Hannah Mazetti är uppvuxen på landet, i byn Ubbhult som ligger i Marks kommun i Västra Götaland. Den sista lokala butiken där stängde någon gång på 80-talet.

“I grund och botten är det vår vision att öppna butiker där det inte finns några i dag som ligger bakom idén till Moby Mart. Den handlar om att vi vill ge liv åt landsbygden, för en butik är mer än att ställe att handla på. Det är en mötesplats”, säger Hannah Mazetti, medgrundare av Moby Mart.

Hon var en av de första anställda på Wheelys, kafékedjan på cykel, och jobbade med försäljning och marknadsföring. Wheelys fick stor uppmärksamhet under 2016, då bolaget var med i den prestigefyllda acceleratorn Y Combinators program i Silicon Valley. Verksamheten rullar på och man har sålt 800 cykelkaféer som finns i 80 länder.

Läs också: Studio Total-grundarna antagna till Y Combinator

“Vi växte snabbare än någon annan kafékedja har gjort procentuellt och insåg att det fanns många unga entreprenörer som ville driva eget, men inte ville jobba för någon stor kedja och inte hade möjlighet att öppna något eget på grund av fastighetspriser”, säger Hannah Mazetti. 

Det var ur den insikten som Moby Mart – en obemannad butik på hjul – föddes, ett koncept som nu drivs som ett eget bolag. Det handlar om att kunna massproducera personallösa butikslösningar, där en person kan ha många butiker. 

Bolaget driver Hannah Mazetti tillsammans med Wheelys-medgrundarna Per Cromwell och Tomas Mazetti, som också är kända från den omsusade byrån Studio Total, samt vd:n Bo Wu som bor i Shanghai.

Bland investerarna i Moby Mart finns Martin Hauges familjefond Haflo och affärsänglar från Silicon Valley som har hängt med från Wheelys. Även Wheelys har investerat pengar och totalt handlar det om en halv miljon dollar som har lagts in i bolaget.

Läs också: Hennes Wheelys lanserar obemannad butik på hjul

Hittills har Moby tagit fram tre olika prototyper. Den första, Moby Alpha, har testats i Shanghai i ett och halvt år för att samla in data. Den drivs av ett universitet och har 6 000 medlemmar, varav 5 procent använder butiken varje dag. Två exemplar av de nya modellerna, den mindre XI och den mer anpassningsbara PSI, har varit utplacerade i Shanghai under de senaste månaderna.

En Moby Alpha-butik har stått på ett universitet i Shangahi i ett och ett halvt år.
En Moby Alpha-butik har stått på ett universitet i Shangahi i ett och ett halvt år.

“Vi är i ett tidigt skede, men i det här läget är vi säkra på att systemet fungerar. När vi säkrar investeringar, vilket planen är att göra i år, har vi möjlighet att skala upp produktionen till mellan 50 och 100 butiker inom ett år”, säger Hannah Mazetti.

Försäljningspriset för modellen PSI börjar på 25 000 dollar, motsvarande drygt 230 000 kronor. Det finns redan ett intresse kring att köpa butiker, menar Hannah Mazetti, och bland annat är Moby Mart i diskussioner med större affärskedjor och företag som vill sälja dem i USA, Portugal och Ghana. Det finns även personer i Shanghai som vill köpa butiker privat och Moby Mart har inte landat i hur återförsäljningsleden ska se ut än.

Vi tror att Moby kan utmana de stora kedjorna.

Rent tekniskt kräver butikerna ingen ström, utan batterierna kan laddas upp med solceller för att driva de sensorer och videolösningar som följer kunderna när de handlar. När en kund blir medlem kan hen öppna Moby-appen på sin mobiltelefon för att öppna dörrarna till butiken. Appen fungerar som en kassa där man registrerar sina varor, och butikens system signalerar misstänkta beteenden hos kunderna med hjälp av sensorer och kameror. 

Hannah Mazetti berättar att Moby får många frågor kring säkerhet och menar att det är intressant sociologiskt, då vem som helst oidentifierad kan gå in i en vanlig butik och ta något.

“I en Moby Mart är varje person som kommer in medlem och har registrerat ett kreditkort i appen. Vi har i princip inga stölder”, säger hon.

Butikerna ska också kunna fungera som upphämtningsplatser för varor som annars måste levereras till kunder som bor i ensliga områden. Det skulle kunna lösa leveransproblem för det man brukar kalla “last mile”, den sista milen, vilket innebär ett effektivitetsproblem för transporter.

“Vi tror att Moby kan utmana de stora kedjorna, för nästan alla har varit sena på internettåget. Nu har det blivit lite bättre, men det är fortfarande så att de kan bli omsprungna. Om tjugo år tror jag att bara en av Sveriges butikskedjor kommer finnas kvar”, säger Hannah Mazetti.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera