Hoppa till innehållet

Hotmail-profil investerar i svenska Instabridge

Riskkapitalprofilen Tim Draper investerade tidigt i Hotmail, Skype och Tesla. Nu faller valet på svenska Instabridge, som mottar en investering på 8,4 Mkr.

Instabridges grundare: Erik Tigerholm och Niklas Agevik.
Instabridges grundare: Erik Tigerholm och Niklas Agevik.Foto: Instabridge

Det är en av Silicon Valleys allra största riskkapitalister som investerar i den svenska wifi-delningstjänsten Instabridge (NTL).

... fordonet för en lyckligare, mer sammankopplad värld.

Tim Draper investerade i Hotmail 1995 och sålde tjänsten till Microsoft två år senare. Hans portfölj omfattar även Tesla och Tesla-chefen Elon Musks rymdföretag Space X, liksom den kinesiska sökjätten Baidu och lagringstjänsten Box.

Efter att ha investerat i Skype i ett tidigt skede för drygt tio år sedan gör Tim Draper nu sin andra svenska investering. När han ringer säger man inte nej, enligt Instabridges ena grundare Niklas Agevik.

”Han blev introducerad för oss via någon kontakt i Silicon Valley”, säger han.

”Det här var inte några pengar som vi planerade att ta in, utan det var en bra person som vi ville knyta till oss. Då bestämde vi att göra denna runda.”

Foto:

Instabridges app lagrar information om och inloggningsuppgifter till miljontals wifi-nätverk.

Instabridge har beskrivits som ett ”sim-kort för wifi”.

Appen lagrar information om miljontals gratis wifi-nät världen över och sparar även inloggningsuppgifterna. Den som befinner sig utomlands och behöver uträtta något på internet slipper alltså leta upp ett trådlöst nätverk eller ansluta sig via mobildata.

Vi bygger communities av personer som delar wifi.

Men Instabridges främsta målgrupp är användare som inte ens har mobildata att tillgå.

”Jag förväntar mig att Instabridge blir fordonet som låter miljarder människor få tillgång till internet och bygga en lyckligare, mer sammankopplad värld”‚ säger Tim Draper i ett uttalande.

Hittills har Instabridge tagit in drygt 32 miljoner kronor i riskkapital, enligt Nordic Tech List.

Bolaget har namnkunniga delägare som svenska Creandum och Moor samt Balderton Capital och Swisscom ventures. Den nya finansieringsrundan, där även Balderton Capital och några av tjänstens affärsänglar deltar, möjliggör nya rekryteringar.

”Vi kan börja rekrytera inför en B-runda redan nu. Men i praktiken behåller vi de planerna vi redan har”, säger Niklas Agevik.

När Balderton Capital och Moor i höstas tillsköt 25 Mkr hade Instabridge en miljon användare. I dag är den siffran dubbelt så hög. Bolaget gjorde ett nollresultat under 2015. Inte heller under 2016 kommer Instabridge att tjäna pengar, utan fokus hamnar på användartillväxt.

Läs mer: Miljoninvestering ska ta Instabridge ut i världen

Det finns dock en plan för lönsamhet, även om Niklas Agevik inte vill uppge när tjänsten ska börja generera vinst.

”Alla ska få tillgång till internet och vi ska hjälpa folk att använda internet. Vi rekommenderar andra appar inom vår app, såsom tjänster för att söka jobb eller liknande. Man kan kalla det för relevant och riktad reklam”, säger han.

Instabridge har under det senaste året expanderat i Sydamerika. Affären bygger på att föra samman användarna, som till exempel tävlar om att lägga till flest gratisuppkopplingar för att hamna så högt som möjligt på appens topplistor.

I mångmiljonstaden Sao Paulo i Brasilien dök nyligen omkring 200 av Instabridges användare upp till en spontan meetup, säger Niklas Agevik.

”Vi bygger communities av personer som delar wifi. Det har vi gjort på ett föredömligt sätt i Sydamerika och framförallt i Brasilien”, säger han.

Fotnot: Tidigare angav denna artikel att Tim Draper grundade Hotmail. Så är inte fallet. Han investerade tidigt i det som skulle bli Microsofts emailtjänst.


Läs även:

Foto:

Superinvesteraren: ”Leverera värde, inte höga värderingar”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera