Hoppa till innehållet

HTC följer Facebook – sänker priset på VR

Facebook började rea ut sin Oculus Rift i juli. Nu följer HTC efter och sänker priset på sitt VR-set med 200 dollar. Med sänkningen hoppas bolagen bättre kunna konkurrera med Sonys Playstation VR.

Frivillig testar HTC Vive i ett horror-experiment i fjol. Nu sänks priset på VR-kitet.
Frivillig testar HTC Vive i ett horror-experiment i fjol. Nu sänks priset på VR-kitet.Foto: AP.

HTC sänker priset på sitt VR-set HTC Vive med 200 dollar, motsvarande 1600 kronor. Sänkningen på VR-kitet, som fortfarande ligger i pristoppen med en prislapp på cirka 600 dollar, sker en dryg månad efter att Facebook sänkte priset på sin Oculus Rift

Trots att VR-glasögon utsågs till fjolårets julklapp verkar det ha varit svårare än tänkt för både HTC och Facebook att kränga sina dyrare VR-kit. I alla fall i jämförelse med Samsungs Gear VR som stod för 71,6 procent av alla sålda VR-headsets. De tillhör dock en billigare variant och kostar cirka 500 kronor. Totalt såldes 6,3 miljoner VR-kit 2016.

Läs även: Samsung Gear leder VR-racet 

Näst bäst såldes Sony Playstation VR, med en marknadsandel på 12,5 procent, och det är just Sonys variant som HTC och Facebook nu hoppas konkurrera med. Sony Playstation VR är fortfarande billigast av de tre och ligger ute till försäljning för runt 4 000 kronor i Sverige.

I juni gick Sony ut med att de hade sålt mer än 1 miljon VR-sets sedan lanseringen i oktober i fjol. 

Facebook som enbart skulle ha den sänkta prislappen på sina VR-glasögon i sex veckor har nu förlängt sin realisationsperiod. Om sänkningen har gett önskad effekt är ännu oklart.

Läs även: Svensk VR-teknik låter världen se Nordkorea

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera