Hoppa till innehållet

Hud-appen First Derm fyller på kassan

Vinnova bidrar med en halv miljon kronor till det svensk-amerikanska medtechbolaget First Derm. Bolaget, som använder kameran i en vanlig smartphone för att utfärda remisser inom hudvården, hoppas ta in 25-90 Mkr i en a-runda till hösten.

Alexander Börve, vd och grundare på First Derm, med en app för hudbesvär.
Alexander Börve, vd och grundare på First Derm, med en app för hudbesvär.

Medtechbolaget First Derm startades 2014 i San Francisco med idén att låta patienter fotografera sina hudbesvär med en vanlig smartphone och skicka in dem för en första utvärdering. Det vanligaste resultatet är att First Derm rekommenderar ett receptfritt läkemedel, eller hjälper användaren med en första remiss till en läkare eller specialist inom hudvården.

”Man kan ofta få tid hos en lokal hudläkare inom några veckor, istället för att det ska behöva ta flera månader. Tjänsten kostar mellan 250 och 500 kronor, beroende på hur snabbt man vill få svar”, förklarar Alexander Börve, vd och grundare på First Derm (NTL).

Han tillägger att bolaget redan bedömt över 20 000 fall och upptäckt fall av hudcancer, trots att verksamheten än så länge sker i liten skala. First Derm har i dag huvudkontor i San Francisco, med har även kontor i Stockholm och Göteborg. Alexander Börve är själv från Norge, men han har studerat vid Lunds universitet och jobbat som ortoped på Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Göteborg.

Läs mer: Så högt värderas Min Doktor

First Derms tjänst testas idag i liten skala i Sverige. Nu går Sveriges innovationsmyndighet Vinnova in med 500 000 kronor i form av ett bidrag.

”Bidraget ska användas för att undersöka möjligheterna att skicka egenremisser från vår app eller sajt”, förklarar Alexander Börve.

Sedan starten har First Derm tagit in knappt 5 miljoner kronor från vänner och familj. Men Alexander Börve hoppas ta in ytterligare 25-90 miljoner kronor i en så kallad a-runda till hösten.

”Vi talar med investerare i Silicon Valley, London, Stockholm, Göteborg och Hong Kong. Målet är att hitta investerare med god kunskap inom hud och hälsa”, säger han.

De vanligaste fallen som First Derm tar emot är intima hudproblem, generella problem som insektsbett och utslag hos barn och vuxna samt misstänkt hudcancer. Användaren är anonym och behöver ej registrera konto för att använda tjänsten.

Tjänsten finns tillgänglig på svenska, engelska, franska, spanska, kinesiska och italienska.

NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna och bolagen på den nordiska techscenen.

Läs mer: Halv miljard till digital vård 2016
Foto:
Medtech-bolaget Amra, med vd Tommy Johansson, tar hem förstapriset vid Di Digital Startup Tour i december 2016.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera