E-handelsbolaget Amazon vill öppna 20 000 livsmedelsbutiker i USA. De lanserade en leveranstjänst för färska matvaror redan 2007, men den har enbart varit tillgänglig för kunder i 17 amerikanska städer samt i London. Nu verkar man alltså vara redo att höja takten rejält.
Etableringen av de så kallade Amazon Fresh-butikerna kommer ske gradvis under det kommande årtiondet. I ett första stadie ska 20 av dessa ha slagit upp portarna redan innan slutet av 2018, visar interna dokument som tidningen Business Insider tagit del av.
Läs även: Linas matkasse spränger miljardvallen – hungrar efter nya uppköp
Hälften av butikerna kommer att vara upplockningsställen för varor som kunderna beställt på nätet, medan övriga tio ska fungera som traditionella livsmedelsbutiker. Amazon planerar att öppna butikerna i storstäder som New York, Seattle och Las Vegas.
Enligt Business Insider ska Amazons livsmedelssatsning stödjas av högteknologiska hjälpmedel. Bland annat ska butikerna scanna av kundernas registreringsskyltar om de väljer att handla från bilen genom så kallade ”drive-ins”.
Läs även: Mathems lyxiga växtvärk – tvingas avisa sena kunder
Om Amazons planer på 2 000 matbutiker skulle bli verklighet utmanar man på allvar de stora spelarna inom branschen. Den största kedjan i USA, men även över hela världen, är i dagsläget Walmart med 5 000 butiker.
Tidigare i år positionerade sig Walmart gentemot de snabbt växande internethandlarna, som Amazon och kinesiska Alibaba, genom att köpa e-handelssajten Jet.com för motsvarande 25 miljarder kronor.
Läs även: Hemköp ger sig in i striden om nätmaten
Amazon har avböjt att kommentera planerna om de fysiska butikerna, skriver Business Insider.
Finwire/ Di Digital