Hoppa till innehållet

”Hur många smällar klarar Ubers vd?”

Ubers väg mot den ryktade börsnoteringen har blivit rejält krokig, skriver vår Silicon Valley-korrespondent Miriam Olsson Jeffery.

Bild: Jesper Frisk

(Di Digital/Silicon Valley) Förtroende är, som vi alla vet, inget man får utan förtjänar. Det tar tid att bygga upp, men kan försvinna snabbt. Det har Uber fått känna på de senaste månaderna.

Låt oss rekapitulera. I samband med president Donald Trumps första inreseförbud för sju länder strejkade New Yorks taxichaufförer på flygplatsen JFK. Samtidigt bestämde Uber sig för att ta bort prishöjningar på grund av efterfrågan till och från flygplatsen. Handlingen uppfattades som osolidarisk gentemot taxichaufförerna och rörelsen #deleteUber drogs igång.

Över 200 000 användare tog bort sin Uber-app, kanske fler. Det är en försvinnande liten del av den senaste officiella siffran på 40 miljoner aktiva användare som Uber har, men ett viktigt ställningstagande i förhållande till förtroendefrågan.

För att visa att Uber inte står för Trumps policies avgick bolagets vd Travis Kalanick från presidentens näringslivsråd kort därefter.

Men kontroverserna fortsatte. En före detta Uber-anställd gick ut i ett blogginlägg och anklagade sin chef för sexuella trakasserier och menade att Ubers organisation är trasig. Fler följde i hennes fotspår.

Lyssna på Digitalpodden om sextrassarier på Uber

Nästa smäll kom när en Uber-chaufför filmade när Travis Kalanick skällde ut honom, ett klipp som sedan spreds över hela världen.

I den vevan gick Uber-vd:n också ut och sa att han söker en operativ chef som kan styra upp läget.

”Kritiken vi har fått är en påminnelse om att jag helt måste förändra mitt sätt att leda och växa upp”, skrev Travis Kalanick i ett brev till sina anställd, i samband med händelsen.

Sedan började chefsflykten. En av toppcheferna, Jeff Jones, lämnade i veckan efter bara sex månader på tjänsten. Det på grund av saker han fann problematiska på företaget, enligt källor till Recode. Tätt i hans fotspår följde kartchefen Brian McClendon.

Läs också: Chefsflykten på Uber fortsätter

Men trots all turbulens gjorde Uber ändå sin bästa vecka någonsin förra veckan i USA och Kanada. Och Travis Kalanick har fått förnyat förtroende av Ubers styrelse, i samband med att bolaget har gått ut med vilka åtgärder man vill göra för att återskapa förtroendet för bolaget.

Läs också: Uber gör sin bästa vecka någonsin – trots turbulensen

Det handlar dels om mångfaldsrapporter, efter kritik och vittnesmål om att få kvinnor stannar på Uber. Dels om att reda ut hur bolagets personavdelning fungerar och hanterar olika situationer.

Än så länge sitter alltså Travis Kalanick säker på sin stol. Men det finns indikationer på att han ändå kommer att lämna på sikt. I en artikel hos BBC uppger två källor att han kommer anställa en operativ chef, se till att det fungerar och sedan kliva av från vd-posten.

Publikationen Pando leker med tanken om att Ubers medgrundare Garett Camp kanske ska komma tillbaka till bolaget, men beskriver det samtidigt som en galen fråga.

”Är det här hans stund. Hans Jack Dorsey- eller Steve Jobs-stund, eller vad som är rätt analogi”, skriver Paul Bradley Carr på Pando, och syftar på att Jack Dorsey kom tillbaka till Twitter som vd för andra gången och Steve Jobs till Apple.

Garett Camps retur skulle i så fall ge Travis Kalanick möjlighet att ändå kontrollera bolaget, tror Paul Bradley Carr.

Vad Travis Kalanick än gör så har Ubers väg mot den ryktade börsnoteringen i år eller under nästa år blivit rejält krokig. Och frågan är hur många fler smällar hans vd-skap klarar av? Det får vi se om följetongen av kontroverser kring bolaget fortsätter.

Foto:

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera