Annons
Hyperloop Transportation Technologies är ett av flera bolag som försöker bygga Elon Musks drömtransport.

Hyperloop TT bygger första skarpa passagerarmodulen

Alexander Olsson, vd på Animail sedan december 2016. Foto: Animail.

Animails jakt på lönsamhet börjar ge resultat

Riskkapitalbolag köper hälsosajten Webmd för 20 miljarder

Daniel Ek, vd och medgrundare för Spotify.

Spotify uppges vara nära nytt stort avtal

Klassiska Paint på väg att gå i graven efter 32 år

Missa inget! Sveriges bästa tech-och startupnyheter direkt i mejlen:

Hyperloop TT bygger första skarpa passagerarmodulen

Hyperloop Transportation Technologies är ett av flera bolag som försöker bygga Elon Musks drömtransport.
Hyperloop Transportation Technologies är ett av flera bolag som försöker bygga Elon Musks drömtransport.
Hyperloop Transportation Technologies har påbörjat konstruktionen av sin första passagerarmodul. Det uppges inte handla om en prototyp, utan en modell som ska användas för kommersiellt bruk i ett system som ska presenteras framöver.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Hyperloop Transportation Technologies som är konkurrent till Hyperloop One har påbörjat konstruktionen av sin första passagerarmodul till supertåget som ska färdas i närmare ljudets hastighet. Den väntas bli klar och presenteras nästa år, enligt ett pressmeddelande som Techcrunch tagit del av.

HTT och Hyperloop One är två bolag som försöker bygga den tågliknande transporten som går över 1 000 km i timmen. Idén tlll det supersnabba transportmedlet började med att Tesla-grundaren Elon Musk släppte en rapport för ett par år sedan.

Innan den nya modulen kan presenteras ska den integreras och optimeras i företagets forsknings- och utvecklingslabb i Tolouse, Frankrike, till den än så länge hemliga kunden.

Läs även: Så mycket skulle en svensk-finsk hyperloop kosta

Det handlar alltså inte om någon prototyp utan den ska användas för kommersiellt bruk i ett system som företaget kommer att presentera framöver, skriver sajten.

Vad som är känt är att den är 100 fot lång, alltså 30,5 meter, har en diameter på 2,75 meter och väger 20 ton. Den tar mellan 28-40 passagerare beroende på utformning och maxhastigheten anges till 760 mph, alltså 1 223 kilometer per timma.

Det aktuella systemet uppges ha sprungit ur ett av flera förhandlingar som bolaget har med potentiella kunder. Företaget har också gjort en studie för att ta reda på var Hyperloop-tekniken bäst kan komma till användning för att transportera personer i tekniken i den höga hastigheten.

Läs även: Supertransporten hyperloop intar Centraleuropa

Finwire/Di Digital

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post