Matkasssar på nätet har blivit en miljardindustri i Sverige. De två största bolagen, Linas Matkasse och Mathem, omsatte i fjol tillsammans runt 1,7 miljarder kronor och tillväxten ser ut att fortsätta även i år.
Läs mer: Mathem på väg ikapp Linas Matkasse
Matvarujätten Ica har legat i bakvattnet både vad gäller ehandel och matkassar. Men nu håller bolaget på att ta fram en lösning som kan kasta om styrkeförhållandena. Ica planerar att koppla ihop en receptsajt med bolagets ehandel, enligt Mats Munther, affärsutvecklingschef för Ica Sverige.
”Vi tittar på en lösning som gör att man kan klicka ned ett helt recept i varukorgen”, säger han.
Lösningen skulle göra det möjligt för kunder att med ett klick köpa alla ingredienserna till recept som de gillar. Genom att välja ett par recept kan kunden skapa en egendesignad matkasse med några klick.
”Matkassar är bra men det blir ändå en standardlösning. Det blir en begränsning på det sättet. Med recepten kan man bygga en helt egen kasse på ett smart sätt”, säger Mats Munther.
Läs mer: 5 idéer från IT-bubblan som gör comeback i dag
De flesta matkasseföretag har vissa valmöjligheter när det gäller recept och anpassning av matkassen. Exakt vad som kommer att skilja ICA:s satsning från liknande lösningar hos andra svenska matkasseföretag är oklart.
Görs det här av någon annan aktör någonstans i världen?
”Nej, vi vet ingen annan som gör något liknande”, säger Mats Munther.
Ica har i dag såväl receptsajt som ehandel och distribution av matkassar. Allt som krävs är alltså att Ica integrerar lösningarna vilket nu håller på att göras. När lösningen kan lanseras, och i vilken omfattning är än så länge oklart.
(Uppdatering) ICAs påståenden om den nya matkassetjänsten har vållat stor debatt. Läs uppföljningsartikeln här.