Hoppa till innehållet

Ikea om samarbetet med Apple: "Superintressant för oss"

Ikea och Apples nya AR-app ska få ett svenskt namn, spela en central roll för lanseringen av nya möbler och det ska gå att handla i den direkt. Det säger en chef på möbeljätten till Di Digital.

Möbeljätten Ikea grundades 1943 av Ingvar Kamprad. 74 år senare samarbetar man med Apple kring augmented reality, eller förstärkt verklighet.
Möbeljätten Ikea grundades 1943 av Ingvar Kamprad. 74 år senare samarbetar man med Apple kring augmented reality, eller förstärkt verklighet.

I början av juni släppte möbeljätten Ikea en bombmatta av nyheter till ett pressuppbåd på 250 journalister i Älmhult.

Förutom en ny "klickteknik" som ska göra möblerna lättare att sätta ihop och ett projekt med amerikanska rymdstyrelsen Nasa avslöjade Ikea även ett samarbete med Apple.

Läs mer: Ikea avslöjar samarbete med Apple

Det är en påtagligt nöjd Ikea-chef som nu kan berätta mer om appen de bygger med den amerikanska teknikjätten.

"Det här kommer att bli den första augmented reality-appen som gör att du kan fatta pålitliga köpbeslut", säger Michael Valdsgaard, som är digital transformeringschef på Inter Ikea Systems, bolaget som äger varumärket Ikea.

Med hjälp av appen ska användarna kunna placera ut virtuella Ikea-produkter i hemmet. Syftet är att kunden ska se om möbeln passar därhemma innan de köper.

Vid lanseringen kommer 500-600 produkter finnas i appen. Framöver kommer den att spela en central roll för nya produktlinjer.

”När vi framöver lanserar nya produkter så kommer de att komma först i AR-appen.” 

Den nya appen hoppas han ska lanseras i höst samtidigt som operativsystemet iOS uppdateras.

Vi ska pröva på så mycket som möjligt

Michael Valdsgaard tror att den nya appen med hjälp av Apples teknik och specialistkunskap kan bli bättre än Ikeas egenutvecklade föregångare.

Apple har enligt Ikea-chefen den senaste tiden gjort viktiga framsteg inom AR, bland annat kring storleken och ljussättningen av virtuella objekt. Positioneringen är nu millimeterprecis, säger han.

En annan sak som lockade Ikea var Apples ekosystem med hundratals miljoner användare.

Läs mer: Apples mångmiljardcampus redo för inflyttning

”Det kommer att bli den största AR-plattformen i världen över en natt. Det är superintressant för oss."

Det är klart att vi blir lite techiga

Vad appen ska heta är inte klart ännu. Men Michael Valdsgaard är ganska säker på att det blir ett svenskt namn. Kanske "Platsa". 

Han ser två skäl till varför Apple vill samarbeta med Ikea:

Dels har möbelbolaget redan ett stort lager med 3D-modeller som bland annat används i printkatalogen. Och dels blir appen ett tydligt exempel på hur AR kan användas utanför spelvärlden.

Ska man kunna handla direkt i appen?

”Det är ambitionen, men jag kan inte lova att det funkar i den första versionen. Idealiskt sett så skulle du kunna placera en soffa i ditt hem med hjälp av appen, och sedan med ett klick lägga det i köpkorgen på e-handelssajten. Men vi har en tajt deadline."

Hur säljer Ikea möbler i framtiden?

”Butikerna är vår främsta tillgång. Vi har nästan 400 stycken och vi vill komplettera dem på så många sätt som möjligt genom mobiler, social media, AR, och tredjeparts-e-handlare. En sak kommer inte ersätta en annan, men vi ska pröva på så mycket som möjligt.”

Ikea har flera större team som arbetar med teknik och innovation. Enligt Michael Valdsgaard finns det bara i Älmhult ett innovationsteam på 150 personer, som till viss del arbetar digitalt, och även ett 3d-modelleringsteam på 20 personer. 

Men han betonar starkt Ikeas framtid som ett möbelföretag, som integrerar teknik.

"Men det är klart att vi blir lite techiga", säger han.

"När du satsar på AR så måste du förstå tech. Du kan inte göra det bara genom att förstå dig på soffor.”

Läs mer: Ikea satsar på startups - startar accelerator i Älmhult

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera