Annons
Ikeas koncernchef Peter Agnefjäll i Älmhult.

Ikea miljardinvesterar i e-handel

Nordkoreas president Kim Jong-Un och hustrun Ri Sol Ju.

Så använder Nordkorea nätet: Gillar Facebook och krigsspel

Elon Musk, grundare av elbilsföretaget Tesla.

Elon Musk: Zuckerberg förstår inte AI-hotet

32 år gamla Paint kommer inte försvinna, utan bli ett gratisprogram, berättar Microsoft.

Microsoft kovänder: Pensionerar inte Paint

Sellpys grundartrio Philip Gunnstam, Michael Arnör och Oskar Nielsen.

H&M-finansierade Sellpy fyrfaldigar omsättningen

Missa inget! Sveriges bästa tech-och startupnyheter direkt i mejlen:

Ikea miljardinvesterar i e-handel

Ikeas koncernchef Peter Agnefjäll i Älmhult.
Ikeas koncernchef Peter Agnefjäll i Älmhult. Foto: Johan Bävman
Ny webb, ny e-handel och ny logistik. Ikea gör en mångmiljardinvestering i tekniska plattformar för att skapa nya intäkter på nätet.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

(Di Digital/Älmhult) ”På relativt kort sikt kommer vår e-handel att växa med motsvarande ett stort svenskt börsbolag”, säger Ikeas koncernchef Peter Agnefjäll.

Procentuellt står e-handeln för en ganska liten del av Ikeas omsättning. Under förra verksamhetsåret stod den för drygt 3 procent av möbeljättens försäljning, vilket innebär 1 miljard euro, motsvarande drygt 9 miljarder kronor. De senaste tre åren har Ikeas e-handel växt med 40 procent om året.

Peter Agnefjäll räknar med att den tillväxttakten håller i sig och att koncernens e-handel om två år omsätter omkring 38 miljarder kronor.

”Vi förbereder Ikea för att bli en återförsäljare i flera kanaler. Vi investerar i tre stora plattformar som ska ge oss en ny webbsida, en ny e-handelslösning och ett nytt orderhanteringssystem”, säger Peter Agnefjäll.

Läs mer: Ikea krokar upp Klarna-utmanare

De tre plattformarna är enligt koncernchefen en mångmiljardinvestering, men han vill inte precisera siffrorna närmare än så.

Plattformarna lanseras skarpt i Storbritannien under sommaren och under det kommande året börjar de rullas ut på samtliga Ikeas marknader.

”Den stora utmaningen blir hur vi ska lösa distributionen av varor på alla våra marknader på ett kostnadseffektivt sätt”, säger Peter Agnefjäll.

Enligt Peter Agnefjäll möjliggörs investeringen i nya tekniska plattformar delvis av den största förändringen inom Ikea på drygt 30 år. Den 1 september slutförs affären där Ikea Group säljer all produktion, sortimentsutveckling och inköp till Inter Ikea Systems Holding BV. Affären innebär att det franchisesystem som legat till grund för Ikeas tillväxt de senaste 30 åren nu görs om.

”Vi har kommit fram till att vårt system var ganska oortodoxt, det var ett av få system där den största franchisetagaren också utvecklar sortimentet och sköter inköpen. Den här transaktionen ger oss bland annat möjlighet att fokusera på att utveckla Ikea till en återförsäljare i flera kanaler”, säger Peter Agnefjäll.

Under förra verksamhetsåret ökade Ikeas försäljning till omkring 300 miljarder kronor och vinsten uppgick till 3,5 miljarder euro, motsvarande 33 miljarder kronor. Ikea har ett indikativt mål att nå 50 miljarder euro, 470 miljarder kronor, i omsättning år 2020.

Läs mer: Nu kan du skriva ut Ikea-prylen på 3D-printern

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post