I början av juni släppte möbeljätten Ikea en bombmatta av nyheter till ett pressuppbåd på 250 journalister i Älmhult.
Förutom en ny "klickteknik" som ska göra möblerna lättare att sätta ihop och ett projekt med amerikanska rymdstyrelsen Nasa avslöjade Ikea även ett samarbete med Apple.
Läs mer: Ikea avslöjar samarbete med Apple
Det är en påtagligt nöjd Ikea-chef som nu kan berätta mer om appen de bygger med den amerikanska teknikjätten.
"Det här kommer att bli den första augmented reality-appen som gör att du kan fatta pålitliga köpbeslut", säger Michael Valdsgaard, som är digital transformeringschef på Inter Ikea Systems, bolaget som äger varumärket Ikea.
Med hjälp av appen ska användarna kunna placera ut virtuella Ikea-produkter i hemmet. Syftet är att kunden ska se om möbeln passar därhemma innan de köper.
Vid lanseringen kommer 500-600 produkter finnas i appen. Framöver kommer den att spela en central roll för nya produktlinjer.
”När vi framöver lanserar nya produkter så kommer de att komma först i AR-appen.”
Den nya appen hoppas han ska lanseras i höst samtidigt som operativsystemet iOS uppdateras.
Vi ska pröva på så mycket som möjligt
Michael Valdsgaard tror att den nya appen med hjälp av Apples teknik och specialistkunskap kan bli bättre än Ikeas egenutvecklade föregångare.
Apple har enligt Ikea-chefen den senaste tiden gjort viktiga framsteg inom AR, bland annat kring storleken och ljussättningen av virtuella objekt. Positioneringen är nu millimeterprecis, säger han.
En annan sak som lockade Ikea var Apples ekosystem med hundratals miljoner användare.
Läs mer: Apples mångmiljardcampus redo för inflyttning
”Det kommer att bli den största AR-plattformen i världen över en natt. Det är superintressant för oss."
Det är klart att vi blir lite techiga
Vad appen ska heta är inte klart ännu. Men Michael Valdsgaard är ganska säker på att det blir ett svenskt namn. Kanske "Platsa".
Han ser två skäl till varför Apple vill samarbeta med Ikea:
Dels har möbelbolaget redan ett stort lager med 3D-modeller som bland annat används i printkatalogen. Och dels blir appen ett tydligt exempel på hur AR kan användas utanför spelvärlden.
Ska man kunna handla direkt i appen?
”Det är ambitionen, men jag kan inte lova att det funkar i den första versionen. Idealiskt sett så skulle du kunna placera en soffa i ditt hem med hjälp av appen, och sedan med ett klick lägga det i köpkorgen på e-handelssajten. Men vi har en tajt deadline."
Hur säljer Ikea möbler i framtiden?
”Butikerna är vår främsta tillgång. Vi har nästan 400 stycken och vi vill komplettera dem på så många sätt som möjligt genom mobiler, social media, AR, och tredjeparts-e-handlare. En sak kommer inte ersätta en annan, men vi ska pröva på så mycket som möjligt.”
Ikea har flera större team som arbetar med teknik och innovation. Enligt Michael Valdsgaard finns det bara i Älmhult ett innovationsteam på 150 personer, som till viss del arbetar digitalt, och även ett 3d-modelleringsteam på 20 personer.
Men han betonar starkt Ikeas framtid som ett möbelföretag, som integrerar teknik.
"Men det är klart att vi blir lite techiga", säger han.
"När du satsar på AR så måste du förstå tech. Du kan inte göra det bara genom att förstå dig på soffor.”
Läs mer: Ikea satsar på startups - startar accelerator i Älmhult