Hoppa till innehållet

Ikea om samarbetet med Apple: "Superintressant för oss"

Ikea och Apples nya AR-app ska få ett svenskt namn, spela en central roll för lanseringen av nya möbler och det ska gå att handla i den direkt. Det säger en chef på möbeljätten till Di Digital.

Möbeljätten Ikea grundades 1943 av Ingvar Kamprad. 74 år senare samarbetar man med Apple kring augmented reality, eller förstärkt verklighet.
Möbeljätten Ikea grundades 1943 av Ingvar Kamprad. 74 år senare samarbetar man med Apple kring augmented reality, eller förstärkt verklighet.

I början av juni släppte möbeljätten Ikea en bombmatta av nyheter till ett pressuppbåd på 250 journalister i Älmhult.

Förutom en ny "klickteknik" som ska göra möblerna lättare att sätta ihop och ett projekt med amerikanska rymdstyrelsen Nasa avslöjade Ikea även ett samarbete med Apple.

Läs mer: Ikea avslöjar samarbete med Apple

Det är en påtagligt nöjd Ikea-chef som nu kan berätta mer om appen de bygger med den amerikanska teknikjätten.

"Det här kommer att bli den första augmented reality-appen som gör att du kan fatta pålitliga köpbeslut", säger Michael Valdsgaard, som är digital transformeringschef på Inter Ikea Systems, bolaget som äger varumärket Ikea.

Med hjälp av appen ska användarna kunna placera ut virtuella Ikea-produkter i hemmet. Syftet är att kunden ska se om möbeln passar därhemma innan de köper.

Vid lanseringen kommer 500-600 produkter finnas i appen. Framöver kommer den att spela en central roll för nya produktlinjer.

”När vi framöver lanserar nya produkter så kommer de att komma först i AR-appen.” 

Den nya appen hoppas han ska lanseras i höst samtidigt som operativsystemet iOS uppdateras.

Vi ska pröva på så mycket som möjligt

Michael Valdsgaard tror att den nya appen med hjälp av Apples teknik och specialistkunskap kan bli bättre än Ikeas egenutvecklade föregångare.

Apple har enligt Ikea-chefen den senaste tiden gjort viktiga framsteg inom AR, bland annat kring storleken och ljussättningen av virtuella objekt. Positioneringen är nu millimeterprecis, säger han.

En annan sak som lockade Ikea var Apples ekosystem med hundratals miljoner användare.

Läs mer: Apples mångmiljardcampus redo för inflyttning

”Det kommer att bli den största AR-plattformen i världen över en natt. Det är superintressant för oss."

Det är klart att vi blir lite techiga

Vad appen ska heta är inte klart ännu. Men Michael Valdsgaard är ganska säker på att det blir ett svenskt namn. Kanske "Platsa". 

Han ser två skäl till varför Apple vill samarbeta med Ikea:

Dels har möbelbolaget redan ett stort lager med 3D-modeller som bland annat används i printkatalogen. Och dels blir appen ett tydligt exempel på hur AR kan användas utanför spelvärlden.

Ska man kunna handla direkt i appen?

”Det är ambitionen, men jag kan inte lova att det funkar i den första versionen. Idealiskt sett så skulle du kunna placera en soffa i ditt hem med hjälp av appen, och sedan med ett klick lägga det i köpkorgen på e-handelssajten. Men vi har en tajt deadline."

Hur säljer Ikea möbler i framtiden?

”Butikerna är vår främsta tillgång. Vi har nästan 400 stycken och vi vill komplettera dem på så många sätt som möjligt genom mobiler, social media, AR, och tredjeparts-e-handlare. En sak kommer inte ersätta en annan, men vi ska pröva på så mycket som möjligt.”

Ikea har flera större team som arbetar med teknik och innovation. Enligt Michael Valdsgaard finns det bara i Älmhult ett innovationsteam på 150 personer, som till viss del arbetar digitalt, och även ett 3d-modelleringsteam på 20 personer. 

Men han betonar starkt Ikeas framtid som ett möbelföretag, som integrerar teknik.

"Men det är klart att vi blir lite techiga", säger han.

"När du satsar på AR så måste du förstå tech. Du kan inte göra det bara genom att förstå dig på soffor.”

Läs mer: Ikea satsar på startups - startar accelerator i Älmhult

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera