Hoppa till innehållet

Ikea om samarbetet med Apple: "Superintressant för oss"

Ikea och Apples nya AR-app ska få ett svenskt namn, spela en central roll för lanseringen av nya möbler och det ska gå att handla i den direkt. Det säger en chef på möbeljätten till Di Digital.

Möbeljätten Ikea grundades 1943 av Ingvar Kamprad. 74 år senare samarbetar man med Apple kring augmented reality, eller förstärkt verklighet.
Möbeljätten Ikea grundades 1943 av Ingvar Kamprad. 74 år senare samarbetar man med Apple kring augmented reality, eller förstärkt verklighet.

I början av juni släppte möbeljätten Ikea en bombmatta av nyheter till ett pressuppbåd på 250 journalister i Älmhult.

Förutom en ny "klickteknik" som ska göra möblerna lättare att sätta ihop och ett projekt med amerikanska rymdstyrelsen Nasa avslöjade Ikea även ett samarbete med Apple.

Läs mer: Ikea avslöjar samarbete med Apple

Det är en påtagligt nöjd Ikea-chef som nu kan berätta mer om appen de bygger med den amerikanska teknikjätten.

"Det här kommer att bli den första augmented reality-appen som gör att du kan fatta pålitliga köpbeslut", säger Michael Valdsgaard, som är digital transformeringschef på Inter Ikea Systems, bolaget som äger varumärket Ikea.

Med hjälp av appen ska användarna kunna placera ut virtuella Ikea-produkter i hemmet. Syftet är att kunden ska se om möbeln passar därhemma innan de köper.

Vid lanseringen kommer 500-600 produkter finnas i appen. Framöver kommer den att spela en central roll för nya produktlinjer.

”När vi framöver lanserar nya produkter så kommer de att komma först i AR-appen.” 

Den nya appen hoppas han ska lanseras i höst samtidigt som operativsystemet iOS uppdateras.

Vi ska pröva på så mycket som möjligt

Michael Valdsgaard tror att den nya appen med hjälp av Apples teknik och specialistkunskap kan bli bättre än Ikeas egenutvecklade föregångare.

Apple har enligt Ikea-chefen den senaste tiden gjort viktiga framsteg inom AR, bland annat kring storleken och ljussättningen av virtuella objekt. Positioneringen är nu millimeterprecis, säger han.

En annan sak som lockade Ikea var Apples ekosystem med hundratals miljoner användare.

Läs mer: Apples mångmiljardcampus redo för inflyttning

”Det kommer att bli den största AR-plattformen i världen över en natt. Det är superintressant för oss."

Det är klart att vi blir lite techiga

Vad appen ska heta är inte klart ännu. Men Michael Valdsgaard är ganska säker på att det blir ett svenskt namn. Kanske "Platsa". 

Han ser två skäl till varför Apple vill samarbeta med Ikea:

Dels har möbelbolaget redan ett stort lager med 3D-modeller som bland annat används i printkatalogen. Och dels blir appen ett tydligt exempel på hur AR kan användas utanför spelvärlden.

Ska man kunna handla direkt i appen?

”Det är ambitionen, men jag kan inte lova att det funkar i den första versionen. Idealiskt sett så skulle du kunna placera en soffa i ditt hem med hjälp av appen, och sedan med ett klick lägga det i köpkorgen på e-handelssajten. Men vi har en tajt deadline."

Hur säljer Ikea möbler i framtiden?

”Butikerna är vår främsta tillgång. Vi har nästan 400 stycken och vi vill komplettera dem på så många sätt som möjligt genom mobiler, social media, AR, och tredjeparts-e-handlare. En sak kommer inte ersätta en annan, men vi ska pröva på så mycket som möjligt.”

Ikea har flera större team som arbetar med teknik och innovation. Enligt Michael Valdsgaard finns det bara i Älmhult ett innovationsteam på 150 personer, som till viss del arbetar digitalt, och även ett 3d-modelleringsteam på 20 personer. 

Men han betonar starkt Ikeas framtid som ett möbelföretag, som integrerar teknik.

"Men det är klart att vi blir lite techiga", säger han.

"När du satsar på AR så måste du förstå tech. Du kan inte göra det bara genom att förstå dig på soffor.”

Läs mer: Ikea satsar på startups - startar accelerator i Älmhult

Innehåll från Leksands KnäckebrödAnnons

Klimatmärkt knäckebröd – en investering i framtiden

Leksands Knäckebröd är ett av tre svenska livsmedelsföretag som kan skryta med klimatmärkning på sina förpackningar.

– Det är ett sätt att kommunicera vårt starka fokus på hållbarhet och klimat. Att kartlägga hela produktionskedjan ger oss en fullständig bild av var vi står oss idag och ett bra underlag för framtida förbättringar, säger Peter Joon, företagets vd.

Det finns mycket man kan lära sig genom att läsa det finstilta på en matförpackning. Numera kan man även kan få information om en varas hållbarhet och klimatavtryck. Enbart tre svenska företag har klimatmärkning på sina förpackningar och Leksands Knäckebröd är ett av dem.

– Vi har jobbat hårt med hållbarhetsarbetet under många år. 2021 tog vi steget fullt ut och började klimatmärka vårt knäckebröd.

Leksands Knäckebröd följer brödets påverkan på miljön hela vägen från fält till butik.

– Vi kartlägger hela produktionskedjan i detalj. I beräkningen inkluderas allt från råvaror och jordbruk, tillverkning, energiavfall i produktion och förpackningsmaterial såväl som transporter till butik och konsumentsvinn.

Hållbar produktion under två sekler

Produkterna har ett genomsnittligt klimatavtryck på 0,578 CO2e per kilo.

– Det är kul att äntligen svart på vitt kunna visa hur bra vi är. Detta är en riktigt bra siffra, men vi ska bli ännu bättre, säger Peter Joon, vd och sjätte generationens bagarmästare.

Peter berättar att företaget jobbade med hållbarhet redan på 1950-talet, då hans farfar började återvinna värmen från ugnarna som ett led i att sänka energikostnaderna. Vid närmare eftertanke, menar Peter, har inriktningen mot hållbarhet funnits ända sedan starten på 1800-talet.

– Vi har en gammal ärofull traditionen som vi förvaltar och utvecklar för kommande generationer. Min gammelfarmors mormor Jakobs Karin visste att man måste hushålla med resurserna. Vi fortsätter i samma anda nästan tvåhundra år senare.

Höga krav på råvaror

Peter berättar om alla de åtgärder som gör att Leksands Knäckebröd kan skryta med ett lågt klimatavtryck:

– Vi väljer närodlad råg och hämtar vatten från vår egen källa i Badelundaåsen. Vi byter bilar och frakter till fossilfria alternativ och ska installera solpaneler på bageriets tak. Vi har tagit bort all plast i kassar, muggar och kartongband och återvinner all värme från ugnarna till lokalvärme och varmvatten. Ugnarna värms med grön och lokalproducerad el, främst från Trängslet i Älvdalen.

Förbättringar för kommande generationer

Det är inte dyrare att vara grön, menar Peter Joon.

– Vi måste alltid var konkurrenskraftiga prismässigt. Miljöarbetet och besparing går ofta hand i hand. Att vi tar tillvara all överskottsvärme från ugnarna och använder den för uppvärmningen av lokalerna och allt varmvatten sparar både pengar och energi.

Hållbarhetsarbete kan kommuniceras på två sätt – genom att man slår sig på bröstet eller jobbar med ödmjuk självkritik. Enligt Peter Joon väljer Leksands Knäckebröd det sistnämnda.

– Vi har infört klimatmärkningen för att kunna genomföra framtida förbättringar där de ger bäst resultat. Vi är ett familjeföretag och vi tittar inte på kvartalsekonomi – vi tittar på sekel. Min tid som vd är bara en kort stund och sedan tar någon annan över. Leksands Knäckebröd ska leva i många generationer till, då är det minsta vi kan göra att ha ett fortsatt starkt fokus på hållbarhet och klimat, avslutar Peter.

 

 

Mer från Leksands Knäckebröd

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Leksands Knäckebröd och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera