Hoppa till innehållet

Ikea stärker e-handeln med nytt lager i Arlandastad

För att möta den växande e-handeln i Sverige ska Ikea sätta upp ett nytt lager i Arlandastad som ska leverera till kunder i Stockholmsområdet.

Peter Nilsson, chef för kundupplevelser, IKEA Sverige. Foto: Ikea/Kollage
Peter Nilsson, chef för kundupplevelser, IKEA Sverige. Foto: Ikea/Kollage

Möbeljätten Ikea ska etablera en distributionscentral i Arlandastad, ungefär fyra mil utanför Stockholm, för att möta den växande e-handeln. I september när lagret står färdigt övertar det distributionen till hela Stockholm, från Ikeas centrala distributionscentral i Torsvik utanför Jönköping.

Enligt Peter Nilsson som är chef för kundupplevelser på Ikea Sverige är ett av syftena att komma närmare den stora Stockholmsmarknaden.

”Det här är en stor satsning från Ikea. De e-handlande stockholmarna kommer att vara de som gynnast främst. Men vi har ju även telefonförsäljning och hemleverans från varuhusen i Stockholm. När en kund placerar en beställning i någon av de här kanalerna så kommer det nya lagret att användas", säger han till Di Digital.

Läs även: Ikea miljardinvesterar i e-handel

Lagret innebär att ledtiderna från det att kunden beställt tills att den fått varan kortas ned och blir mer precisa. Dessutom introduceras kvällsleveranser och en större andel av sortimentet kommer att tillhandahållas online.

Ikea har slutit ett avtal med Bring för att sköta driften av lagret under fem år och dessa ska nyrekretera 90 personer för ändamålet.

”På Ikea generellt så tittar vi mycket på automatisering. Det här distributionscentret är förberett för mer automatiserade operationer, men vi kommer inte att ha det i uppstartsfasen.”

Avtalet sträcker sig över 5 år och under det första verksamhetsåret räknar Peter Nilsson med att lagret kommer att leverera ungefär 100 000 kundorder. Men exakt vad avtalet innebär i pengar vill han inte berätta.

Han säger att Ikea inte ser e-handeln som en separat del av bolaget, utan en del av helheten. 

"Vi har fysiska kanaler där man kan klämma och känna på varorna, men också andra möjligheter för att göra hela eller delar av sin shopping. Det är där vi ser stora möjligheter till tillväxt.”

Enligt honom är omsättningsökningen större i onlinekanalen än i de fysiska butikerna.

"E-handeln ökar tvåsiffrigt, men basen är såklart mycket mindre.”

Exakt vad den ligger på i siffror vill han inte gå in på men han säger att ökningen inte ligger under den generella omsättningsökningen för e-handel i Sverige.

Enligt Handelns Utredningsinstitut ökade e-handeln från 50 miljarder kronor år 2015 till 58 miljarder kronor 2016.

Läs även: ”Butikshandeln har peakat”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera