Hoppa till innehållet

Inbyggda bränsleceller ska ladda smarta telefoner

Bränslecellsbolaget MyFC har rasat på börsen i år. Nu hoppas man återfå förtroendet genom en demonstration där bolagets vätgasdrivna bränslecell används för att ladda smarta telefoner.

Björn Westerholm och Sean McGee, vd respektive hållbarhets- och integrationsasvarig på MyFC, demonstrerar bränslecellen.
Björn Westerholm och Sean McGee, vd respektive hållbarhets- och integrationsasvarig på MyFC, demonstrerar bränslecellen.Bild: Pressbild

På baksidan av en Iphone 7 har man monterat en svart liten fyrkant – MyFC:s senaste och hittills minsta bränslecell. Telefonen laddas genom att ett speciellt engångskort, som innehåller salt och vatten, placeras ovanpå bränslecellen.

”Du kan ha ett antal kort i väskan eller kavajen. Om du till exempel åker till London över en helg behöver du inte ta med någon adapter, powerbank eller laddare”, säger Björn Westerholm, MyFC:s vd.

Varken Apple eller Samsung har bett om MyFC:s hjälp. Men det är inte poängen, enligt bolaget. Man hoppas i stället att demonstrationen ska få tillverkarna att se möjligheterna i bolagets vision. Något förenklat är tanken är att MyFC ska sälja licenser för sina  bränsleceller och engångskort till mobiltillverkarna.

Läs mer: Här är Apples nya Iphone 7

Bolaget bedömer att engångskorten kan säljas för mellan 10 och 12 kronor i butik. Men enligt Björn Westerholm är den stora nyheten inte korten utan bränslecellen. Att bränslecellen bara är 0,9 mm bred gör att den lätt kan byggas in i telefonernas chassin, menar han.

”Det är absolut ett genombrott. Det är först nu det här kan bli intressant för mobiltillverkarna”, säger Björn Westerholm.

Om han har rätt i den bedömningen återstår att se. Björn Westerholm kan inte säga när företagets lösning kommer att finnas på marknaden, men pekar på att både Apple och Samsung nyligen haft problem med konventionella batterier.

Det är inte första gången som MyFC står i rampljuset. Bolaget fick mycket uppmärksamhet när president Barack Obama provade företagets bränslecellsdrivna campingladdare vid ett Sverigebesök 2013. Totalt såldes campingladdaren i 10 000 exemplar innan produktionen upphörde.

Sedan dess har försäljningarna uteblivit för MyFC. Samtidigt har de negativa rörelseresultaten avlöst varandra. På Firth North, där bolaget är noterat, har aktien rasat med 83 procent i år. Bara under förra veckan gick aktien ner med nästan 30 procent och i fredags hade företaget ett börsvärde på ynka 117 miljoner kronor. Följ MyFC:s aktiekurs här.

Björn Westerholm vill inte kommentera kursfallet utan pekar hellre på en glädjande nyhet från den 17 november. Då kunde bolaget meddela att man fått sin första beställning på Jaq, en extern bränslecellsladdare som också drivs av engångskort. Totalt har den kinesiska mobildistributören Telling Communications, med bland andra China Mobile och China Telecom på kundlistan, beställt 1 000 laddare av MyFC.

”Det är en väldigt liten volym. Men jag hoppas att det bara är början på vår resa på den kinesiska marknaden”, säger Björn Westerholm.

På börsen gjorde aktien ett litet glädjeskutt vid beskedet, men föll snabbt tillbaka. Orderns värde överstiger inte 0,5 Mkr.

Hur säker kan du vara på att det blir mer än 1000 enheter?

”Vi har jobbat tillsammans med Telling och China Mobile i ett års tid. Både vi och de har för avsikt att bygga upp det här långsiktigt tillsammans för den kinesiska marknaden. Mer än så kan jag inte säga.”

Enligt Björn Westerholm ska leveranserna till Telling Communications påbörjas strax efter årsskiftet.

Kommer ni att behöva ta in mer pengar?

”Vi har fastslagit i den tredje kvartalsrapporten att om vi skulle behöva mer pengar så ser styrelsen med tillförsikt fram emot att kunna lösa den uppgiften. Men vi har inga kommentarer om det i dag.”

Läs mer: Här är Elon Musks nya solpanels-tak

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera