Hoppa till innehållet

Indisk jätte utmanar Readly och Ztory på hemmaplan

Den digitala tidningskiosken Magzter, med 26 miljoner användare i 52 länder, utmanar Ztory och Readly på hemmaplan. Målet är att bli störst i Sverige redan till jul.

Magzter marknadsför sitt "all you can read"-erbjudande
Magzter marknadsför sitt "all you can read"-erbjudande

De svenska digitala tidningskioskerna Ztory och Readly har det redan tufft. Nu hettar det till ytterligare när den internationella lågprisjätten Magzter rullar in med full kraft med en ”all you can read”-modell. Tjänsten blev tillgänglig i Sverige i början av sommaren. Men det är först nu man trappar upp kampen med hundratals svenska titlar.

”Vi tecknar avtal med förlagen nu, som bäst. Vi har 100 svenska titlar idag, men den siffran ska öka till 400 de närmaste månaderna”, säger Marcus Tilgmann, Nordisk chef för Magzter.

Just nu pendlar han mellan Magzters kontor i Helsingfors och USA-kontoret på Rockefeller Plaza i New York. Men om en månad ska Magzter även öppna ett Stockholmskontor.

Vi har all vår teknik i Indien vilket gör att våra kostnader är en tiondel så höga som för Readly.

”Vi ska rekrytera några medarbetare för att sköta marknadsföringen och ta hand om våra förlagskunder i Sverige”, säger Marcus Tilgmann.

Magzter startades i Indien och har idag 26 miljoner användare i 52 länder.

”Målet är att blir nummer ett på alla marknader vi går in på. Jobbar vi målmedvetet ser jag inga problem med att vi ska kunna bli det i Sverige redan till jul”, säger han.

Idag har Magzter närmare 6.500 tidskrifter i sitt utbud. Några av de populäraste är Esquire, Forbes, ELLE, Bloomberg Businessweek och Newsweek.

”Cirka 2.000 av dem engelskspråkiga titlar från USA eller England. Resten är främst asiatiska titlar eftersom bolaget startades i Indien”, säger Nordenchefen.

Samtidigt har de svenska konkurrenterna det tufft. Readlys vd Per Hellberg bekräftar exempelvis för DI Digital att man nu stänger Stockholmskontoret och säger upp personal. Kvar blir huvudkontoret i Växjö, kontoren i Berlin och London samt representanten i New York.

"Vi centraliserar en del funktioner i företaget för att ha en bättre kostnadseffektivitet i bolaget. Vi kommer ju att ha större utgifter än intäkter under ett par år framöver", säger han.

Nedskärningarna hänger ihop med bolagets senaste nyemission som garanteras av dess största institutionella ägare Zouk. Investeringen blir det brittiska riskkapitalbolagets tredje och enskilt största investering i Readly, enligt Per Hellberg som tror allt är klart i slutet av oktober.

Vad tror du om Magzters ambitioner om att bli störst i Sverige på några månader?

"Jag tror det är ett ambitiöst mål. Magzters traditionella affär går ut på lösnummerfösäljning. Att bygga en "all you can read"-tjänst är en helt annan affärsmodell."

Magzters tjänst kostar just nu 67,5 kronor per månad för obegränsad tillgång i Sverige. Det går även at köpa lösnummer eller prenumerera på enskilda titlar.

Som jämförelse kostar det 99 kronor per månad att få obegränsad tillgång till Readlys utbud med 1.234 titlar. Även Ztory tar 99 kronor för sitt fullständiga abonnemang.

"Vår prismodell är i linje med liknande tjänster som Netflix och Spotify, som kostar mellan 79 och 99 kronor. Det är viktigt att det fins en omsättning så att aktörerna i branschen är motiverade att skapa bra innehåll", säger Readlys vd Per Hellberg.

Marcus Tilgmann betonar dock att Magzter har betydligt lägre kostnader än sina svenska konkurrenter.

”Vi har all vår teknik i Indien vilket gör att våra kostnader är en tiondel så höga som för Readly. Dessutom jobbar vi i två skift vilket gör oss mycket snabbare”, säger han.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera