De svenska digitala tidningskioskerna Ztory och Readly har det redan tufft. Nu hettar det till ytterligare när den internationella lågprisjätten Magzter rullar in med full kraft med en ”all you can read”-modell. Tjänsten blev tillgänglig i Sverige i början av sommaren. Men det är först nu man trappar upp kampen med hundratals svenska titlar.
”Vi tecknar avtal med förlagen nu, som bäst. Vi har 100 svenska titlar idag, men den siffran ska öka till 400 de närmaste månaderna”, säger Marcus Tilgmann, Nordisk chef för Magzter.
Just nu pendlar han mellan Magzters kontor i Helsingfors och USA-kontoret på Rockefeller Plaza i New York. Men om en månad ska Magzter även öppna ett Stockholmskontor.
Vi har all vår teknik i Indien vilket gör att våra kostnader är en tiondel så höga som för Readly.
”Vi ska rekrytera några medarbetare för att sköta marknadsföringen och ta hand om våra förlagskunder i Sverige”, säger Marcus Tilgmann.
Magzter startades i Indien och har idag 26 miljoner användare i 52 länder.
”Målet är att blir nummer ett på alla marknader vi går in på. Jobbar vi målmedvetet ser jag inga problem med att vi ska kunna bli det i Sverige redan till jul”, säger han.
Idag har Magzter närmare 6.500 tidskrifter i sitt utbud. Några av de populäraste är Esquire, Forbes, ELLE, Bloomberg Businessweek och Newsweek.
”Cirka 2.000 av dem engelskspråkiga titlar från USA eller England. Resten är främst asiatiska titlar eftersom bolaget startades i Indien”, säger Nordenchefen.
Samtidigt har de svenska konkurrenterna det tufft. Readlys vd Per Hellberg bekräftar exempelvis för DI Digital att man nu stänger Stockholmskontoret och säger upp personal. Kvar blir huvudkontoret i Växjö, kontoren i Berlin och London samt representanten i New York.
"Vi centraliserar en del funktioner i företaget för att ha en bättre kostnadseffektivitet i bolaget. Vi kommer ju att ha större utgifter än intäkter under ett par år framöver", säger han.
Nedskärningarna hänger ihop med bolagets senaste nyemission som garanteras av dess största institutionella ägare Zouk. Investeringen blir det brittiska riskkapitalbolagets tredje och enskilt största investering i Readly, enligt Per Hellberg som tror allt är klart i slutet av oktober.
Vad tror du om Magzters ambitioner om att bli störst i Sverige på några månader?
"Jag tror det är ett ambitiöst mål. Magzters traditionella affär går ut på lösnummerfösäljning. Att bygga en "all you can read"-tjänst är en helt annan affärsmodell."
Magzters tjänst kostar just nu 67,5 kronor per månad för obegränsad tillgång i Sverige. Det går även at köpa lösnummer eller prenumerera på enskilda titlar.
Som jämförelse kostar det 99 kronor per månad att få obegränsad tillgång till Readlys utbud med 1.234 titlar. Även Ztory tar 99 kronor för sitt fullständiga abonnemang.
"Vår prismodell är i linje med liknande tjänster som Netflix och Spotify, som kostar mellan 79 och 99 kronor. Det är viktigt att det fins en omsättning så att aktörerna i branschen är motiverade att skapa bra innehåll", säger Readlys vd Per Hellberg.
Marcus Tilgmann betonar dock att Magzter har betydligt lägre kostnader än sina svenska konkurrenter.
”Vi har all vår teknik i Indien vilket gör att våra kostnader är en tiondel så höga som för Readly. Dessutom jobbar vi i två skift vilket gör oss mycket snabbare”, säger han.