Hoppa till innehållet

Industrifonden och Verdane gör exit i Göteborgsbolag

Göteborgsgrundade bilautomationsbolaget Movimento köps upp av Delphi Automotive. I samband med förvärvet säljer Industrifonden och Verdane sina andelar i bolaget.

Per Anell är ansvarig för Industrifondens investering i Göteborgsbolaget Movimento.
Per Anell är ansvarig för Industrifondens investering i Göteborgsbolaget Movimento.

Bilautomationsbolaget Movimento grundades 2004 i Göteborg. 2007 fick bolaget Industrifonden och tre år senare gick även Verdane Capital in med kapital och har sedan dess var Movimentos största ägare med 40 procent av andelarna.  

I en affär som blev klar under onsdagen säljs bolaget till det USA-noterade bolaget Delphi Automotive och båda riskkapitalbolagen säljer sina andelar.

”Vi är nöjda. Movimento är ett av de stora bolagen inom automation för bilindustrin. Sedan vi gick in har branschen gått från att ha varit fokuserad på hårdvara till att handla mycket mer om mjukvara. Det är ett superhett område”, säger Per Anell, ansvarig investerare på Industrifonden.

Läs även: Autoliv och Volvo miljardsatsar på självkörande bilar

Industrifonden ägde 25 procent av Movimento efter att ha investerat drygt 20 miljoner kronor, vilket är en liten summa i jämförelse med andra innehav som riskkapitalbolaget har. Varken Verdane Capital eller Industrifonden vill uppge köpesumman eller hur mycket de har tjänat på affären.

”Vi är väldigt nöjda över den utveckling som Movimento har haft och vår finansiella avkastning”, säger Frida Einarson, chef för investerarrelationer på Verdane Capital.

Movimento vars ledning numera sitter i Detroit har kvar en liten utvecklingsavdelning i Göteborg. Bolaget är i dag en leverantör av uppdateringar av programvara, data och säkerhet för fordon. Movimentos avancerade teknikplattform möjliggör uppdateringar av elektroniska styrenheter i miljontals fordon för ledande biltillverkare.

Bolaget hade under 2015 en omsättning på 116 Mkr och en vinst på 2,2 Mkr.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera