Hoppa till innehållet

Industrijättarna Ericsson och Volvo går samman – öppnar fysiskt ai-labb

Sverige ska ta en ledande position i Europa inom den delen av ai-teknik som kallas decentraliserat lärande och edge. Därför lanserar AI Sweden, Zenseact, Hewlett Packard Enterprise, Ericsson och Volvo Cars nu Edge Lab – ett fysiskt labb för tester, samverkan, experiment och utveckling av nästa generations ai-teknik. 

Daniel Gillblad är meddirektör för forskning och strategi på AI Sweden som ansvarar för det fysiska laboratoriet i Göteborg.
Daniel Gillblad är meddirektör för forskning och strategi på AI Sweden som ansvarar för det fysiska laboratoriet i Göteborg.Foto: RISE/Pressbild

Värdet av de investeringar som Hewlett Packard Enterprise, Volvo och Zenseact gör i Edge Lab beräknas uppgå till 30 miljoner kronor under 2021. AI Sweden ansvarar för den fysiska anläggningen i Göteborg.

”Vi har en bra bas och kunskap om hur den här typen av AI-system skulle kunna se ut, eftersom vi har bra jättebra kunskap inom telekommunikation, industriautomation och liknande saker. Så det är en chans att ta ledarskap i ett framtidsområde för ai”, säger Daniel Gillblad, meddirektör för forskning och strategi på AI Sweden. 

Han säger att de medverkande bolagen bidrar med olika ingångar och olika kompetenser. Ericsson ERIC B +6,19%Dagens utveckling bidrar till exempel med resurser inom kommunikation och 5g. 

”För dem finns det naturligtvis ett intresse för att se vad kommer gå att göra med den här typen av metoder – hur uppkopplingen behöver se ut, och hur den här typen av metoder kan hjälpa ett företag som Ericsson självt som kanske också måste ha en viss typ av ai och inlärning.”

Ai-utvecklingen har kommit långt, men växande mängder data, juridiska och tekniska utmaningar med att dela och flytta data innebär stora utmaningar. Det är för att lösa den typen av utmaningar som decentraliserat lärande och så kallad edge-teknik – som utför beräkningar nära datakällan eller där tjänsten behövs snarare än i ett datacenter – utvecklats. 

”Det här är jätteviktigt för Sverige och en stor möjlighet. Vi har mycket industri som till exempel Ericsson och Volvo som bygger och skapar många enheter som kommer att behöva ha den här typen av lösning”, säger Daniel Gillblad. 

Läs även: De förutspår felaktig kod med hjälp av ai – tar in 30 miljoner

För till exempel biltillverkare innebär de växande datamängderna att kostnaden ökar drastiskt för att samla in, överföra och bearbeta den data som krävs för att utveckla välfungerande och säkra autonoma lösningar. 

”Volvo inser att de behöver använda den här typen av ai-teknik på sina bilar för att till exempel kunna skala i framtiden, och för att på ett vettigt sätt kunna fortsätta vidareutveckla sina modeller och algoritmer”, säger Daniel Gillblad.

Med decentraliserat lärande och edge kan företag som Volvo undvika att samla in data från varje bil och träna den centralt, och istället skicka ut algoritmer och modeller som tränas på plats i bilen. De tränade algoritmerna förs tillbaka till en central punkt där insikter och data från alla olika fordon slås samman. Därmed kan kostnader och energianvändning sänkas dramatiskt.

 ”Decentraliserat lärande och edge-teknik är en förutsättning för att vi ska kunna vidareutveckla den hållbara infrastruktur vi behöver för att ta nästa steg inom självkörande-teknik. Genom Edge Lab har vi nu en testmiljö där vi kan lära oss denna teknik och snabbt få in den i våra tillämpningar”, säger Mats Nordlund, som är direktör för research på Volvo-ägda Zenseact. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera