Hoppa till innehållet

Influencer-startupen Metapic förvärvas av Tradedoubler

Onlinemarknadsföringsföretag Tradedoubler förvärvar startupbolaget Metapic. Metapic har sedan starten 2014 erbjudit bloggare en tjänst för att öka sina intäkter.

Tradedoublers Nordenchef Kristoffer Klockare och Metapics vd Filip Askviken.
Tradedoublers Nordenchef Kristoffer Klockare och Metapics vd Filip Askviken.Foto: Pressbild.

Metapic grundades 2014 av Filip Askviken och Erik Axelsson. Deras bolag tillhandahåller en plattform för produktrekommendationer inom influencer- och livstilsmedia till bloggare. Hittills har plattformen haft 20 000 användare och 2 miljoner unika visningar per vecka i Sverige, Norge och Danmark, uppger bolaget. 

Nu köps Metapic upp av börsnoterade Tradedoubler, som är aktivt inom prestationsbaserad marknadsföring och teknologi. Det framgår av Tradedoublers senaste kvartalsrapport.

”Vi är mycket glada över att vi strategiskt förstärker vår redan starka position inom influencer publishing genom förvärvet av Metapic. Vi ser ett ökat intresse hos annonsörer att nå ut via influencers. Förvärvet gör det möjligt att tillsammans bättre tillgodose det behovet”, säger Kristoffer Klockare, Nordenchef på Tradedoubler.

Läs även: Plattform för influencers tar in 20 miljoner inför lansering 

Antalet bolag som fokuserar på influencer-nätverk växer. Di Digital har bland annat rapporterat om  svenska Bloglovin, Starflow och Shoutly tidigare. För Metapic kommer uppköpet göra det möjligt att växa som en separat enhet inom Tradedoubler, enligt vd:n Filip Askviken.

”Vi ser stora fördelar i uppköpet. Tradedoubler ger oss lång erfarenhet, skalbarhet och lokal expertis som hjälper oss att leverera en bättre tjänst till befintliga partners och öka den lokala närvaron över stora delar av Europa”, säger Filip Askviken i ett meddelande.

Köpesumman för förvärvet är okänd. 

Läs även: Bloglovins förlust rusar till 73 miljoner: ”Faktiskt inte orolig”

Samtidigt visar Tradedoublers kvartalsrapport en minskad nettomsättning, från 322 miljoner kronor för andra kvartalet i fjol till 285 Mkr i år.

Rörelseförlusten före avskrivningar och nedskrivningar (EBITDA) uppgick till 1 Mkr vilket var en förbättring i jämförelse med fjolårets 2 Mkr i förlust. 

Innehåll från ToborrowAnnons

Så mycket bidrar EU med i stöd till svenska företag

Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.
Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.

EIF-lån erbjuder företag möjlighet att få tillgång till finansiering med förmånliga villkor och minskad risk, och Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow, delar med sig av sin expertis för att hjälpa dig att förstå och dra nytta av dessa möjligheter.

Läs mer och ansök om EIF-lån på toborrow.com.  

EIF-lån tillhandahålls av europeiska investeringsfonden, en del av europeiska investeringsbanken, med syfte att stödja tillväxt, innovation och sysselsättning för små och medelstora företag inom EU.

– Med en EIF-garanti slipper du riskera att själv bli betalningsansvarig för hela lånebeloppet om ditt företag inte skulle kunna betala tillbaka lånet. Du själv behöver bara agera borgensman för 20 procent av lånesumman, då EIF garanterar resterande 80 procent, förklarar Magnus.

Han betonar också vikten av att förbereda sig för den kreditprövning som görs i samband med att man ansöker om ett lån.

– Det är bra om företaget kan visa upp en stabil ekonomisk historik och en tydlig affärsplan för att öka sina chanser att bli godkända för finansiering.

EIF-lån spelar en avgörande roll för att främja tillväxt och utveckling för små och medelstora företag i EU. På Toborrow kan företag enkelt ansöka om EIF-lån och få hjälp att navigera genom processen med hjälp av kreditspecialister som Magnus Ersson. Med minskad personlig risk och förmånliga räntevillkor är EIF-lån ett attraktivt alternativ för företag som strävar efter tillväxt och framgång.

Under 2023 anslog europeiska investeringsfonden 445,6 miljoner euro i kapitalinvesteringar, garantier och inkluderande finansiering i den svenska ekonomin.

Vill du veta mer eller ansöka om EIF-lån? Läs mer här.  

Räntan på ditt företagslån fastställs individuellt och baseras på flera faktorer, såsom din kreditvärdighet, ekonomiska situation och lånebelopp. Eftersom räntan avgörs av banken eller långivaren är det svårt att förutse vilken ränta ditt företag kommer att få. Kom ihåg att aldrig låna mer än vad som är nödvändigt och att ta ansvar för ditt företags ekonomi.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toborrow och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera