Hoppa till innehållet

Inför börsdebuten – THQ Nordic går med rejäl vinst

Spelbolaget THQ Nordics första kvartalsrapport visar på en växande omsättning och hög vinstmarginal. Hittills i år har bolaget gjort en vinst på 72 miljoner kronor med en marginal på 41 procent.

THQ Nordics grundare Lars Wingefors kan locka potentiella aktieägare med goda vinstmarginaler.
THQ Nordics grundare Lars Wingefors kan locka potentiella aktieägare med goda vinstmarginaler.

Innan årsskiftet väntas spelbolaget THQ Nordic noteras på Stockholmsbörsen. Under måndagen offentliggjordes bolagets värdering på 1,2 miljarder kronor. 

Nu har THQ Nordic också släppt finansiella rapporter för både det tredje kvartalet och hela 2016. Den sammanlagda bild som ges är att bolaget växer i omsättning med höga vinstmarginaler.

Under det tredje kvartalet i år omsatte THQ Nordic närmare 78 miljoner kronor, nästintill en fördubbling jämfört med samma period 2015. Hittills under 2016 har bolagets totala omsättning varit 173 Mkr.

THQ Nordic nådde en vinstmarginal på 32 procent mellan juli och september. Vinsten före avskrivningar, ebitda-resultatet, uppgick då till 25 miljoner kronor.

Bolaget har också haft ett lyckosamt år i sin helhet, med en vinstmarginal på 41 procent och ett rörelseresultat på nästan 72 miljoner kronor.

”THQ Nordic fortsatte att växa under tredje kvartalet. Tillväxten drevs framför allt av lyckade nylanseringar”, säger vd:n Lars Wingefors i ett skriftligt meddelande.

Spelbolaget köper och förädlar klassiska spel såsom Darksiders, Titan Quest och Red Faction. Den nya rapporten visar dock att egenutvecklade spel stod för motsvarande 56 procent av nettoförsäljningen under det tredje kvartalet.

Lars Wingefors, som även har grundat bolaget, äger inför den stundande börsnoteringen majoriteten av aktierna i bolaget.

Läs även: Sveriges 52 mäktigaste tech-investerare: Lars Wingefors

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera