Ett problem, både för matindustrin och gemene handlare, är att försäkra sig om att det kött som hamnar på tallriken inte innehåller bakterier som gör en sjuk. Många privatpersoner väljer därför exempelvis köttfärs eller kyckling som har längst utgångsdatum trots att maten ska tillagas samma kväll. Malmöbolaget Innoscentia vill erbjuda matproducenter och konsumenter ett smidigare sätt att avgöra om köttet är bra.
”Det vi utvecklar just nu är en digital etikett som läser av gaserna som bakterierna i köttet avger. På det sättet kan matproducenterna förlänga hyllvärdet. I dag finns inga regelverk för datummärkning men producenterna har väldigt stor riskmarginal. De har däremot inget säkert sätt att veta. Det är den här riskmarginalen vi vill minska. Att bara ge köttproducenterna en extra dag skulle kunna öka lönsamheten med 100 miljoner kronor om året på en produktkategori, säger Erik Lindberg, operativt ansvarig på Innoscencia.
Vår mentalitet är att bli nästa Tetra Pak.
Innoscentia grundades av Erik Lindberg, Robin Thiberg och Rambabu Atluri och produkten är en vidareutveckling på forskaren Martin Olssons uppfinning. Sedan starten 2014 har bolaget tagit in innovationsstöd och bidrag från Lunds innovationsfond och Vinnova. Bolaget har även blivit medfinansierade av olika köttproducenter som vill vara först ut att testa tjänsten när den är klar.
”Vi har en fantastiskt handledare på Vinnova, Tony Friede. Från dag ett har han stöttat oss i vårt sätt att arbeta mot marknaden för att ta fram något som den kan använda. Vi har nu en hel del kontakter i Kina. Anledningen till att vi har sökt oss dit är för att de har stora problem med sin mathantering”, säger Erik Lindberg.
Innoscentia planerar nu att ta in 10 miljoner kronor under första delen 2017.
Läs även: Blogg: Vad säger etiketten? Inte mycket…
Bolaget är ännu i förprototyp-stadiet men har haft fungerande tester med kyckling. Under nästa år kommer de att kunna räkna ut vilken koncentrationen av bakterier som gör Innoscentias kunders köttprodukter dåliga. Sensorerna använder ett pulver som ändrar egenskaper när den utsätts för gaserna som bakterierna avger. Enligt Erik Lindberg skulle 1 ton av pulvret räcka till sensorer för hela USA:s biffmarknad.
”Vi har en väldigt klar ’go-to-market’- strategi. Först genom att erbjuda en tjänst till bolagen för att använda sensorerna hos dem. Då kan vi ge dem råd om hur långt hyllvärde produkterna kan ha. Efter det kommer det att vara mycket lättare att börja sälja etiketter som syns utåt mot konsument”, säger Erik Lindberg.
Läs även: Fjorton startups som vill förändra hur du äter
Att man som kund framöver kommer kunna köpa köttprodukter och inte behöva oroa sig för kvalitén kan förutom att hjälpa konsumenter även minska matsvinnet.
”Vår mentalitet är att bli nästa Tetra Pak. Om fem år hoppas vi sälja vår smarta färg till både den japanska och kinesiska marknaden. Den dagen kan vår marknad vara värd hundratals miljoner om året.”