Hoppa till innehållet

Innoscentia siktar på att ta in 10 miljoner – vill bli nästa Tetra Pak

Innoscentia har hittills tagit in 3 miljoner kronor för att ta fram matindustrins nya smarta etikett. Nu planerar bolaget att ta in 10 miljoner för att kommersialisera sin produkt.   

Erik Lindberg är medgrundare och operativt ansvarig på Lundabolaget Innoscentia.
Erik Lindberg är medgrundare och operativt ansvarig på Lundabolaget Innoscentia.

Ett problem, både för matindustrin och gemene handlare, är att försäkra sig om att det kött som hamnar på tallriken inte innehåller bakterier som gör en sjuk. Många privatpersoner väljer därför exempelvis köttfärs eller kyckling som har längst utgångsdatum trots att maten ska tillagas samma kväll. Malmöbolaget Innoscentia vill erbjuda matproducenter och konsumenter ett smidigare sätt att avgöra om köttet är bra.

”Det vi utvecklar just nu är en digital etikett som läser av gaserna som bakterierna i köttet avger. På det sättet kan matproducenterna förlänga hyllvärdet.  I dag finns inga regelverk för datummärkning men producenterna har väldigt stor riskmarginal. De har däremot inget säkert sätt att veta. Det är den här riskmarginalen vi vill minska. Att bara ge köttproducenterna en extra dag skulle kunna öka lönsamheten med 100 miljoner kronor om året på en produktkategori, säger Erik Lindberg, operativt ansvarig på Innoscencia.  

Vår mentalitet är att bli nästa Tetra Pak.

Innoscentia grundades av Erik Lindberg, Robin Thiberg och Rambabu Atluri och produkten är en vidareutveckling på forskaren Martin Olssons uppfinning. Sedan starten 2014 har bolaget tagit in innovationsstöd och bidrag från Lunds innovationsfond och Vinnova. Bolaget har även blivit medfinansierade av olika köttproducenter som vill vara först ut att testa tjänsten när den är klar.  

”Vi har en fantastiskt handledare på Vinnova, Tony Friede. Från dag ett har han stöttat oss i vårt sätt att arbeta mot marknaden för att ta fram något som den kan använda. Vi har nu en hel del kontakter i Kina. Anledningen till att vi har sökt oss dit är för att de har stora problem med sin mathantering”, säger Erik Lindberg.   

Innoscentia planerar nu att ta in 10 miljoner kronor under första delen 2017.

Läs även: Blogg: Vad säger etiketten? Inte mycket…

Bolaget är ännu i förprototyp-stadiet men har haft fungerande tester med kyckling. Under nästa år kommer de att kunna räkna ut vilken koncentrationen av bakterier som gör Innoscentias kunders köttprodukter dåliga. Sensorerna använder ett pulver som ändrar egenskaper när den utsätts för gaserna som bakterierna avger. Enligt Erik Lindberg skulle 1 ton av pulvret räcka till sensorer för hela USA:s biffmarknad. 

”Vi har en väldigt klar ’go-to-market’- strategi. Först genom att erbjuda en tjänst till bolagen för att använda sensorerna hos dem. Då kan vi ge dem råd om hur långt hyllvärde produkterna kan ha. Efter det kommer det att vara mycket lättare att börja sälja etiketter som syns utåt mot konsument”, säger Erik Lindberg. 

Läs även: Fjorton startups som vill förändra hur du äter

Att man som kund framöver kommer kunna köpa köttprodukter och inte behöva oroa sig för kvalitén kan förutom att hjälpa konsumenter även minska matsvinnet.    

”Vår mentalitet är att bli nästa Tetra Pak. Om fem år hoppas vi sälja vår smarta färg till både den japanska och kinesiska marknaden. Den dagen kan vår marknad vara värd hundratals miljoner om året.”

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera