Hoppa till innehållet

Instabox lanserar gratis snabbleverans 

Kampen om e-handelns hemleveranser accelererar. Stockholmsbolaget Instabox lanserar nu gratis snabbleveranser ihop med apoteksföretaget Apotea.

Alexis Priftis, Johan Lundin och Staffan Gabrielsson på Instabox.
Alexis Priftis, Johan Lundin och Staffan Gabrielsson på Instabox.

Hur ehandelsvarorna ska komma i kundernas famn är en av branschen stora knäckfrågor. Blir det robotar som sköter hemleveranserna, drönare eller kanske Uber-chaufförer?

Stockholmsbolaget Instabox har siktat in sig på ytterligare ett alternativ: Leveranser till smarta skåp. 

Skåpen placeras ut hos handlare med generösa öppettider, i Instabox fall på Pressbyrån och 7eleven, till vilka varorna levereras. Kunden kan sedan öppna den box där den beställda varan ligger med en personlig kod. En av fördelarna är att priserna för "hemleverans" kan pressas.

"Vi kör samleverans av paketen, så i och med att vi kan köra 20 paket åt gången istället för 1 paket kan vi hålla mycket lägre priser. Vi räknar med 20-40 kronor i pris för kunden för en leverans vilket är mindre än halva priset för en hemleverans i dag", säger Johan Lundin som grundat bolaget tillsammans med Alexis Priftis, Staffan Gabrielsson och Joseph Badran.

Just nu testar bolaget gratis expressleverans tillsammans med apoteksbolaget Apotea till någon av bolagets 8 boxar i Stockholmsområdet. En beställning som görs innan klockan 13 landar i boxen klocken 17.

Att leverera ehandelsvaror till boxar görs på flera håll runt om i världen och är ingen ny affärsmodell. Google köpte till exempel bolaget Bufferbox 2012 och har redan hunnit lägga ned det. Men flera framgångsrika exempel finns såväl i USA som i Asien.

Instabox har varit igång sedan november i år och hoppas kunna expandera kraftigt under 2016.

"Om vi lyckas skapa den kundupplevelse vi har för ögonen så vet vi att efterfrågan finns där, och då kommer vi behöva expandera snabbt. Det kommer definitivt behövas riskkapital i så fall, det är en så pass stor investering för att få boxarna på plats", säger Johan Lundin.

Målsättningen är att bli en ny typ av logistiklösning. 

"Vår vision är att bygga upp ett komplett nätverk av smarta skåp placerade där folk rör sig dagligen. Utöver expressfrakt har vi massor av idéer på hur vi kan använda det nätverket för att underlätta vardagen för folk", säger Johan Lundin.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera