Hoppa till innehållet

Intel och Oakley utmanar Google Glass

Googles smarta glasögon blev en flopp. Kan ett modemärke som Oakley göra det bättre? Det tror i alla fall Patrick Bliemer, chef för Intel i Storbritannien och Skandinavien.

Patrick Bliemer, Intel, som tillsammans med Oakley ska lansera smarta glasögon senare i år. Till höger googlegrundaren Sergey Brin med ett par Google Glass.
Patrick Bliemer, Intel, som tillsammans med Oakley ska lansera smarta glasögon senare i år. Till höger googlegrundaren Sergey Brin med ett par Google Glass.

Tillsammans med Intel och Google håller klockföretaget Tag Heuer på att ta fram en smart klocka som ska släppas i höst. Det innebär en helt ny typ av konkurrens för till exempel Apple Watch och Samsung Gear. Plötsligt står teknikjättarna öga mot öga med de traditionella lyxvarumärkena. Patrick Bliemer, chef för Intel i bland annat Storbritannien och Skandinavien, ser designföretagen som stora utmanare på marknaden för så kallade wearables.

”Tidigare har det inte varit möjligt att integrera tekniken utan att göra avkall på designen. Nu kan vi integrera teknik i de här produkterna utan att påverka designen”, säger Patrick Bliemer. 

Att Intel gillar det här har sin naturliga förklaring, det är deras teknik som ska gömmas i designprylarna. De samarbetar bland annat med solglasögonjätten Luxottica vars varumärke Oakley senare i år ska släppa smarta solglasögon.

Tidigare har det inte varit möjligt att integrera tekniken utan att göra avkall på designen.

 ”Attityden har förändrats. För ett par år sedan hade ett bolag som Oakley inte varit mogna för den här typen av samarbete. Men nu händer det”, säger Patrick Bliemer  

Hittills har wearables mycket handlat om teknikföretag som designat hårdvarulösningar. Frågan är hur de står sig mot desginföretag som Tag Heur och Oakley. 

Tror du att teknikföretag som Google kommer vara de som driver wearable-trenden framåt?

”Det där är svårt. Företag som Google har den ekonomiska möjligheten att anställa alla de bästa designerna i världen…”Men de misslyckades ändå med Glass.”Jag skulle inte säga att de misslyckades. Visst, den första versionen av Google Glass gick inte bra. De var de första som kom ut med en sådan produkt och den var kanske inte vad folk hade förväntat sig (skratt)”.


”Men det är modigt av dem och de kommer att lära sig massor av det. Så jag skulle inte bli förvånad om Google någon gång överraskar oss och kommer med en briljant produkt som bygger på lärdomarna från Glass.” 

Många teknikbolag har testat att ge sig in på smarta klockor och andra wearables. Så här långt har ingen riktigt lyckats få till någon enorm succé. 

”Det är tveklöst så att om det är teknik som leder utvecklingen så är det mindre sannolikt att det blir framgångsrikt än om det är design som gör det. Vissa kommer inte att bry sig om det de har på sig får dem att se dumma ut, men de flesta gör det. Även om tekniken är fantastisk så fungerar det inte om designen är för dålig”.

Intel har själva satsat på egen hårdvara men verkar nu vara mer inriktade på att integrera sin teknik i andra bolags produkter. Så sent som i fjol köpte Intel bolaget Basis som gör smarta klockor. Lyckligtvis har Patrick Bliemer en klocka från Tag Heur och informationschefen Camilla Törnblom en klocka från Basis. Jag tar en bild.

”Jag tror jag vet vart du vill komma med det här (skratt)”, säger Patrick Bliemer. 

Patrick Bliemer tror dock att vi framöver kommer se fler företag som satsar på wearables riktade till arbetslivet. 

”Den stora möjligheten finns nog inom produktivitet på arbetsplatser. Nu pratar vi mycket om konsumentprodukter inom träning och hälsa. Men titta på hur wearables kan hjälpa på arbetsplatser, produkter som kan varna i farliga miljöer och liknande”, säger han och tillägger:

”Där är designen inte heller lika avgörande”.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera