När sysselsättningen faller inom industrinäringen pekar många gärna på den snabbväxande internetsektorn.
“Tänk vad Volvo och Ericsson hade varit i dag om de inte hade funnits på globala marknader. Då skulle det inte bli fler jobb i Sverige, utan färre, sa näringsminister Mikael Damberg när han nyligen besökte svenska startup-företag i San Francisco.
“Startups är av definition företag som söker efter en skalbar och repeterbar affärsmodell med hög och snabb tillväxt vilket redan i tidiga skeden ger ett stort antal jobb per bolag”, står att läsa i det svenska startupmanifestet, ett upprop undertecknat av flera tunga namn ur den svenska internetsektorn, som lanserades inför årets politikervecka i Almedalen.
I själva verket är den snabbväxande internetsektorn långt ifrån den jobbskapare många vill få den till. Internetindustrin må skapa höga värderingar; men någon sysselsättningmotor är den inte.
Internetindustrin må skapa höga värderingar; men någon sysselsättningmotor är den inte.
Di Digital har samlat in de senaste kända bolagsvärderingarna för några av Sveriges mest omtalade internetbolag – Klarna, iZettle, SoundCloud, Truecaller, Spotify, Mojang och King – och ställt dem i relation till antalet anställda på respektive företag.
Motsvarande siffror har tagits fram för sju traditionella börsbolag – Ericsson, Volvo, ABB, Skanska, Sandvik, NCC och Swedbank.
Genom att jämföra internetbolagens marknadsvärde per anställd med samma siffra för börsbolagen, går det att slå fast två saker. För det första: Internetbolagen värderas högt, men skapar jämförelsevis mycket få jobb. För det andra: Det finns en väldigt stark tilltro till att anställda på internetbolagen ska skapa framtida avkastning.
En anställd på Spotify värderas idag nästan sjutton gånger så högt som en anställd på Ericsson.
De sju internetbolagen sysselsätter tillsammans ungefär 4700 personer. Siffran motsvarar en knapp tiondel av antalet anställda inom Sandvik, vars marknadsvärde är jämförbart med de sju internetbolagen totalt.
Nästan hälften av jobben på internetbolagen har dessutom förlagts utanför Sveriges gränser.
Siffrorna visar vidare att en enskild anställd på Spotify idag värderas till drygt 45 miljoner kronor. Det är nästan sjutton gånger mer än marknadens prislapp på en enskild anställd på Ericsson.
Ett bolag sticker ut i statistiken: Minecraft-skaparna Mojang, som hade blott 28 anställda vid försäljningen till Microsoft för ungefär 18 miljarder kronor. Det innebär att varje anställd värderades till svindlande 642 miljoner kronor.
Trenden är tydlig: Internetbolagen behöver betydligt färre anställda för att skapa lika stora värden som i den traditionella industrin.
Skillnaden går inte att förklara enbart med de anställdas utbildningsnivå och kunskaper. Programmerare framställs ofta som dagens guldgrävare på arbetsmarknaden, men marknadens uppskattning för civilingenjörskollegorna på ABB är betydligt lägre än för de i internetsektorn. I dag går det nio ABB-anställda på en person ur spelbolaget Kings personalstyrka.
”Det vi nu ser är en ökad polarisering av inkomster mellan hög- och lågutbildade. Men polariseringen förstärks även inom yrkesgrupper, då vissa har lättare att använda tekniken som ett komplement till de egna kunskaperna och färdigheterna”, säger Anna Breman, senior makroanalytiker vid Swedbank.
Inte heller kan varje jobb som tillkommer hos ett internetbolag kompensera för varje jobb som försvinner i industrin. Statistik från den statliga myndigheten Tillväxtanalys visar att när en person anställs inom ett industriföretag anställs ytterligare 1,18 personer hos en underleverantör. Motsvarande multiplikatoreffekt för ett tjänsteproducerande företag är drygt 0,8.
Som andel av BNP utgör it-sektorn fortfarande bara drygt fem procent. Det är en knapp tredjedel av tillverkningsindustrin, som med sina 16 procent fortfarande är den viktigaste motorn i den svenska ekonomin.
Professorn: “Framtidens miljardbolag har extremt få anställda”
“Den övergripande trenden i teknikvärlden är enkel: man anställer inte folk längre. De stora bolagen fokuserar nästan uteslutande på att bygga plattform.” Det säger Robin Teigland, professor på handelshögskolan och aktuell med boken The Sharing Economy: Embracing change with caution.
Den nya tidens miljardföretag är byggda för skalbarhet i distribution snarare än produktion. I klartext: Det behövs inte nämnvärt fler Spotify-anställda för att skapa en musiktjänst som når alla i Sverige, som för en som når alla i hela världen.
Hon exemplifierar med Uber och AirBnB, två av den amerikanska internetsektorns just nu högst värderade bolag. Uber profilerar sig självt som en förmedlingstjänst för taxichaufförer. AirBnB är en marknadsplats för privatpersoner som vill hyra ut eller hyra bostad, och konkurrerar därmed direkt med den traditionella hotellnäringen.
“Det sker egentligen ingen produktion alls i de här bolagen, de är bara mellanhänder”, säger hon.
I takt med att de digitala plattformarna blir allt mäktigare – i vissa amerikanska städer står nu Uber för mer än 50 procent av taxinäringen – så förskjuts skiljelinjerna på arbetsmarknaden radikalt.
“Då måste man gå tillbaka till frågan, vad är ett jobb? Vad betyder det att vara anställd? I den här delningsekonomin blir linjen mellan arbetsgivare och arbetstagare väldigt suddig”, säger Robin Teigland.
Av: Daniel Goldberg och Erling Borén