I ett gemensamt meddelande går internetjättarna Facebook, Twitter, Googleägda Youtube och Microsoft ut med att de tillsammans med EU-kommissionen ska motverka näthat på sina plattformar.
De stora plattformarna har tidigare fått kritik för att inte hantera näthat, genom att till exempel plocka bort eller blockera användare, tillräckligt snabbt. Genom uppförandekoden förbinder sig bolagen att ta itu med olaglig hatpropaganda på sina plattformar.
Det innebär att bolagen ska kunna garantera att rasistiska och främlingsfientliga inlägg tas bort inom 24 timmar från tidpunkten som inlägget anmäls.
Läs mer: Facebook: Vi vänstervrider inte nyhetsflödena
Karen White, ansvarig för Twitters public policy i Europa, säger i ett skriftligt uttalande att hatiskt beteende inte har någont plats på Twitter.
”Vi kommer att fortsätta att ta itu med denna fråga tillsammans med våra partners inom industrin och det civila samhället. Vi är fast beslutna att låta tweetsen flöda. Det finns dock en tydlig skillnad mellan yttrandefrihet och ett uppförande som uppmuntrar till våld och hat”, säger hon.
Internetjättarna kommer att följa de enskilda EU-ländernas regelverk när det gäller inlägg som är rasistiska och främlingsfientliga.
EU:s kommissionär för rätts-, konsument- och jämställdhetsfrågor Vera Jourova ser positivt på det nya avtalet.
”Den senaste tidens terrorattacker har påmint oss om det akuta behovet av att ta itu med olagligt näthat. Sociala medier är tyvärr ett av de verktyg som terroristgrupper använder för att radikalisera ungdomar och för att sprida våld och hat. Detta avtal är ett viktigt steg framåt för att säkerställa att internet förblir en plats för fritt och demokratiskt uttryck, där europeiska värderingar och lagar respekteras”, säger Vera Jourova i ett skrifligt uttalande.
Läs mer: Kommentar: Därför sågar alla (med rätta) Telias kampanj om fri surf