Hoppa till innehållet

Intervju: Avanzas vd Martin Tivéus om framtiden för fintech

Om ett par år finns inte några rådgivare för privatpersoner kvar på storbankerna. Det spår nätmäklaren Avanzas avgående vd Martin Tivéus i en stor intervju med Di Digital. 

Martin Tivéus lämnar efter fem år posten som vd för Avanza, för att istället ta över Evidensia Djursjukvård.
Martin Tivéus lämnar efter fem år posten som vd för Avanza, för att istället ta över Evidensia Djursjukvård.Foto: Jesper Frisk

Martin Tivéus kom till nätmäklaren Avanza från Microsoft 2011. Nu i sommar lämnar han vd-posten efter fem år. Under den tiden har Avanza blivit en stor spelare inom aktiehandeln för privatpersoner men också testat allt ifrån bolån till att börsnotera bolag. Di Digital träffade honom för att få en bild av vad han tror kommer att hända med Avanza och finansbranschen de kommande åren.

Vilka större förändringar ser du vara på gång i finansbranschen just nu?

”Jag ser en omstöpning av branschen drivet av nya regleringar, ny teknik och förändrat användarbeteende. Den sista stora regleringsvågen från EU kommer nu och fortsätter till 2018. Det är ganska stora regelpaket som är tänkta att öka transparensen och konsumentskyddet. Konsekvensen för alla banker och institut är att det succesivt blir dyrare att erbjuda individuell finansiell rådgivning. Samtidigt sjunker betalningsviljan för sådana tjänster i konsumentledet. Det blir en ganska jobbig ekvation för de flesta i branschen och kommer att tvinga fram en förändring.”

Vad kommer att hända?

”Jag tror att alla banker som riktar sig mot konsumenter kommer att tvingas digitalisera rådgivningen inom några år. Man kommer inte att ha råd med personliga rådgivare för den breda massan.”

Så den personliga bankmannen är borta om några år?

”Ja, det drivs av högre kostnader och lägre betalningsvilja. Samtidigt ökar mognaden hos konsumenterna för digitala beslutsstöd. När de stora breda aktörerna stänger den fysiska butiken kommer det att kunna driva förändringen i konsumentledet ganska snabbt. Kunderna vänjer sig av med en personlig relation till banken och blir då mer bytesbenägda. Det kan förändra spelplanen snabbare än jag tror många är beredda på.”

Läs mer: Reportage Bankrådgivarnas sista strid

Avanza har börjat ta fram fler beslutsstöd för spararna. Är det en strategi för att möta de här förändringen?

”Absolut. Digitala beslutsstöd är ett av våra viktigaste utvecklingsområden. Hittills har vi på Avanza framför allt riktat oss mot de runt 40 procent av befolkningen som känner sig bekväma med att fatta egna sparbeslut. I och med omdaningen av marknaden som jag tror inträffar kommer de övriga 60 procenten av befolkningen, som idag får råd av en bankman, att tvingas till att ta egna beslut. De 60 procenten kommer att förflyttas till den typ av digitala gränssnitt som vi nu utvecklar.”

Internationellt finns flera aktörer som helt automatiserat placeringen av kundernas pengar. Kommer ni gå dit också?

”Jag tror inte att vi ska gå så långt som till diskretionär förvaltning. Man kommer ganska långt med generella råd och allokeringsstöd. Vi går från att kunderna placerar helt själva till att vi hjälper dem att göra det, men sannolikt inte till att vi gör det åt dem.”

Avanzas huvudintäkt kommer idag från courtage vid värdepappershandel. Vad kommer att hända med courtaget framåt?

”De sista 12 åren har vi sänkt vårt courtage med i snitt 10 procent per år. Jag ser inget skäl till att den trenden skulle vända. För 12 år sen var minimicourtaget 99 kronor, nu är det 1 krona men vi har ändå samma lönsamhet.” 

Men vad händer om courtagen faktiskt blir noll. Hur ska Avanza då tjäna pengar?

”Vi mäter kontinuerligt vad kunderna tycker är viktigt. Pris har gått från viktigast till plats 4-5 i takt med att vi sänkt priserna. Det viktigaste i dag är tillgång till realtidsdata, användarupplevelse och tillgång till bra information. Det är det man betalar för. Jag tror att det alltid kommer att finnas möjlighet att på något sätt ta betalt för kringtjänsterna, beslutsstöden och för användarupplevelsen.”

Avanza uppstod som en utmanare till storbankerna. Samtidigt kommer det nu nya utmanare, som kan utmana er på samma sätt som ni utmanat storbankerna. Hur hanterar ni det?

”Vårt bästa försvar är att förnya oss själva. Det var skälet till att vi 2011, trots att vi hade marknadens nöjdaste kunder, valde att bygga en helt ny bank it-mässigt. Vi har insikten att vi inte får låta vår plattform bli så gammal att vi inte kan byta och hamnar i samma situation som storbankerna är i idag. Det gör att vår strategi är att bygga en helt ny bank vart tionde år till femtonde år.”

Träffar du några av de här nya fintech-bolagen som brukar ses som branschens utmanare?

”Jag tror att jag träffat 30 fintechbolag de senaste månaderna. Det är många som kommer och knackar på dörren eftersom vi har många användare. De bolag som löser ett kundbehov kommer att lyckas, vissa kommer att stöpa om branschen, en del andra känner jag kanske inte har bäring.”

Nordnet köpte tidigare upp bolaget Shareville, Nordea har investerat i tjänsten Wrapp. Kommer Avanza att investera i startup-bolag?

”Storbankerna har en annan agenda än vad vi, som är mer av ett techbolag, har. Deras egen förändringsresa är så lång att de nästan måste köpa in innovationskraft för att lyckas. Det är inte lika naturligt för oss, vi har så mycket utvecklarkapacitet själva. Ska vi investera i något är det för att vi känner att det är ett område som är en naturlig del av Avanzas erbjudande som vi inte mäktar med att utveckla själva.”

Ett område som ser ut som att det skulle passa Avanza är p2p-låneplattformar. Har ni tittat på det?

”Jag ha träffat flera sådana bolag. Jag tycker att de möter ett visst behov av att kunna investera i privata, onoterad bolag väldigt tidigt. Men det är väldigt små volymer idag. Dessutom är branschen inte särskilt reglerad. Om vi skulle lägga in en sådan verksamhet under en så kraftigt reglerad verksamhet som vår skulle risken vara att vi tyngde ned och fördyrade verksamheten innan den är mogen nog att bära det.”

Men om p2p-branschen regleras och växer?

”Absolut. Jag tror att Avanza skulle lämpa sig bra som plattform för crowdfunding och p2p. Det handlar om tajming och mognad för branschen.”

Ett område som ni har tassat in på är bolån. Vart ser du att det spåret kommer att leda?

”Vi har ett ganska stort inlåningsöverskott, med en inlåning på runt 30 miljarder kronor. Vi såg att vi kunde använda en del av det till bolån så länge vi inte ökar risken. Därför tog vi fram vår bolåneprodukt för private bankning-kunder. Men den går inte att skala upp så mycket.”

Läs mer: "Bolån nästa steg för startups"

”Däremot har vi nu en situation där bolånemarginalerna har ökat upp till runt 200 baspunkter. Med så pass höga marginaler tror jag att storbankerna öppnar upp för en ny konkurrenssituation.”

Kan Avanza satsa på att bli en verklig konkurrent med storbankerna om bolån?

”Över de kommande åren skulle det kunna bli så. Jag tycker inte att vi är där ännu. Hanteringen av bolån skalar inte riktigt. Bolåneprocessen behöver digitaliseras en vända till och bli mindre manuell för att det ska fungera. Men jag är övertygad om att det kommer att hända de kommande åren. Kombinationen av digitaliseringen och att bankerna trycker upp bolånemarginalerna öppnar upp för konkurrens.”

Avanza har satsat mycket på tjänstepensionsområdet. Vad kommer att hända där de kommande fem åren?

”Pensionsområdet är sämst digitaliserat i hela finansbranschen. Man har från politiskt håll länge uppmanat till självreglering men det kommer inte inträffa. Det låter kanske underligt att höra från en bankdirektör men här behöver vi mer reglering från politiskt håll. Det är samhällsekonomiskt viktigt. Men det finns en risk om politikerna inte gör något och att vi inte tagit ett steg framåt om fem år.”

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera