Hoppa till innehållet

IOT-bolaget Plejd tar in 24 miljoner

IOT-bolaget Plejd tar in närmare 24 miljoner kronor i nytt kapital. Bolagets aktie sjönk med 9 procent på fredagsmorgonen innan den handelsstoppades.

Babak Esfahani, vd för IOT-bolaget Plejd.
Babak Esfahani, vd för IOT-bolaget Plejd.

Göteborgsbaserade Plejd är ett teknikbolag som utvecklar produkter och tjänster för smart belysning och hemautomation. Sedan starten 2012 har omsättningen stadigt ökat till 12,4 miljoner kronor i fjol men samtidigt har förlusten ökat. Under 2016 gjorde bolaget ett negativt resultat på närmare 4,8 Mkr.

Nu tar bolaget in drygt 17 miljoner kronor i en företrädesemission. Teckningsvillkoren är satta till 1:5, där fem befintliga aktier ger rätt till teckning av en ny aktie. Bolaget gör även en riktad emission som omfattar 0,4 miljoner aktier motsvarande 6,5 Mkr. Totalt uppgår emissionerna till närmare 24 Mkr, skriver Direkt.

Teckningskursen i båda emissionerna uppgår till 15 kronor per aktie.

Innan nyheten kom ut sjönk Plejds aktie på Aktietorget med 9 procent till ett värde av 17:20 kronor. Aktien handelsstoppades klockan 10:01 på fredagsförmiddagen men återupptogs klockan 12 på fredagen.

När Plejd börsintroducerades i april i fjol steg bolagets aktie från 6,35 kronor till strax över 12 kronor på en halvtimme.

Läs även: IOT-bolaget Plejd rusar i börsdebuten 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera