Hoppa till innehållet

Ipad säljer sämre – men Tim Cook är optimistisk

Apples senaste kvartalsrapport visar att Ipadens försäljning fortsätter att minska. Vd:n Tim Cook är dock vid gott mod.

Apples vd Tim Cook.
Apples vd Tim Cook.

Tisdagskvällens kvartalsrapport från Apple överraskade och slog analytikernas förväntningar. Men en produktkategori fortsätter att leverera besvikelser: Ipad.

Ipaden lanserades 2010 men Steve Jobs hade sedan han återvände till Apple i slutet av 1990-talet haft en idé om göra en surfplatta. Enligt uppgift ville Steve Jobs ha något som han kunde läsa sina mejl på medan han satt på toaletten.

Läs mer: Apple lyfter efter rekordkvartal

Apples mest framgångsrika produkt, Iphonen, var initialt tänkt att vara en surfplatta, innan bolaget tänkte om och bestämde sig för att göra en mobil.

Men Ipad som produkt har aldrig riktigt lyft, i alla fall inte med Apples mått mätt. Siffrorna från senaste kvartalet visar att bolaget sålde strax över 13 miljoner Ipads vilket genererade intäkter på 5,5 miljarder dollar, motsvarande drygt 50 miljarder kronor. För nästan vilket annat bolag som helst hade det varit fantastiska siffror men när det gäller Apple är ribban högre. Som jämförelse genererade Iphonen, som står för en majoritet av bolagets försäljning, 54,4 miljarder dollar i intäkter under det gångna kvartalet.

Ipaden har nu funnits i sju år och sedan några år tillbaka faller försäljningstillväxten, vilket framgår av diagrammen nedan som visar det glidande medelvärdet från de senaste fyra kvartalen (via Sixcolors).

Foto:

Foto:

Jämfört med motsvarande kvartal i fjol minskade intäkterna från Ipaden med 22 procent medan antalet sålda enheter sjönk med 19 procent. Det betyder att Apple har en lägre genomsnittlig intäkt från varje såld Ipad, något som kan tyda på att produkterna är nedsatta i pris.

Under telefonkonferensen fick Apples vd Tim Cook frågan om hur han ser på Ipaden. Han förklarade att han är ”väldigt optimistisk” gällande Ipadens framtid och pekade bland annat på att kundnöjdheten med produkten är strålande. Han uppgav också att många av de som köper en Ipad gör det för första gången.

Tim Cook pekade också på att ett stort antal Ipads skeppats ut till kund motsvarande kvartal förra året vilket påverkar jämförelsesiffrorna.

Apples senaste Ipad lanserades första halvan av 2016, det återstår att se om Apple gör en ny uppgradering av produkten och mjukvaran för att vända trenden.

Läs mer: Så gick det till när Steve Jobs presenterade Iphonen för första gången

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera