Hoppa till innehållet

Iphone-tillverkaren ersätter fabriksarbetare med robotar

Den taiwanesiska leverantören av Apples Iphone ska automatisera sina fabriker. Så gott som alla Foxconns fabriksarbetare byts därmed ut mot robotar. 

Foxconn, med 1,2 miljoner anställda ska automatisera sina fabriker.
Foxconn, med 1,2 miljoner anställda ska automatisera sina fabriker.Foto: TT

Tillverkaren Foxconn, som tar fram Apples Iphones och ett flertal andra ledande elektroniska produkter, ska automatisera sina fabriker. Bolaget har 1,2 miljoner anställda och planerar nu att byta ut en stor andel av sin personal i sina fabriker mot robotar, så kallade Foxbots.

En stor majoritet av Foxconns personal är bosatt i Kina där oftast personalkostnaderna har varit mindre än kostnaderna för att införa robotar. Men nu uppger Foxconn i en intervju med Digitimes att bolaget ska automatisera för att fortsätta vara konkurrenskraftigt.

Dai Jia-peng, ansvarig för Foxconn automationskommitté, uppger att i slutfasen kommer enbart ”ett minimalt antal arbetare tilldelats uppgifter inom produktion, logistik, testning och kontroll”.

Läs även: Blogg: ”Därför pågår det en häxjakt på USB-porten”

Foxconn har haft problem med dåliga arbetsförhållanden och att bolaget har en högre andel av självmord bland personalen än andra företag. Situationen har gått så långt att Foxconn har blivit tvunget att kontrollera mot självmordsbenägenhet för att undvika stämningar, rapporterar The Verge.

Att byta ut personalen mot robotar är en möjlig lösning på dessa problem. Bolaget uppger att det kan producera cirka 10 000 foxbots per år och har som mål att 30 procent av produktionen i bolagets fabriker i Kina ska vara automatiserade år 2020. Det innebär även att hundratusentals arbetare kommer att förlora sina jobb.

Läs även: Så ser Apples nya mångmiljardcampus ut

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera