Karl Fallgren har drivit såväl två 7-Elevenbutiker som en egen Vivo-butik. Kombinera det med en examen från KTH i Stockholm och steget till att uppfinna en smart bärkasse är inte alltför långt.
Företaget Ifoodbags bärkasse har förmågan att hålla livsmedel kylda eller frysta i upp till 24 timmar. En lösning som passar bra på livsmedelsmarknaden där allt mer matvaror köps på nätet och ska transporteras hem till kunderna.
E-handeln av livsmedel har ökat kraftigt i Sverige de senaste åren. Samtidigt pågår en rad experiment kring hur distributionen av matkassar ska kunna effektiviseras. Ica testar till exempel smarta skåp där kunderna kan hämta upp sin matkasse.
Vi har tagit fram en produkt som är världsledande inom sin teknik.
I samtliga fall är bristen på kylutrymmen den begränsande faktorn. Att lösa ehandelns kylproblem kan med andra ord visa sig bli en het affär.
Di Digital kunde i november berätta hur Volvo och e-handlaren mat.se använder ifoodbags bärkasse för ett test för leverans av matvaror. Varorna som kunderna har beställt läggs då direkt i köparens baklucka i en smart fryspåse.
”Vi har tagit fram en produkt som är världsledande inom sin teknik. Nu vill vi förbättra den tekniken”, säger Karl Fallgren, vd och grundare av Ifoodbag.
Läs även: Mat.se och Volvo i samarbete – leveranser direkt till bakluckan
Nu får Ifoodbag drygt 16 miljoner kronor i bidrag från EU-kommissionens innovations- och forskningsprogram Horisont 2020. Pengarna ska användas till att ta fram en andra generation av fryspåsar som kan hålla kylan ännu bättre.
För företaget är EU-miljonerna ett stort lyft som innebär att utvecklingsbudgeten i ett slag femfaldigats. Planen är att ha den andra generationens fryskasse på marknaden 2018.