Hoppa till innehållet

It-miljardären Dan Olofsson satsar vidare på elsurfbräda

Med sina elektriska jetboards hoppas Radinn ta surfentusiaster med storm. Bolaget nådde i fjol ett kommersiellt genombrott och sålde runt 200 brädor – tack vare nya kapitaltillskott från it-miljardären Dan Olofsson. ”Vi har blött pengar”, säger Calle Håkansson, vice vd.

Radinns vice vd Calle Håkansson, bolagets elektriska surfbräda, och storägaren Dan Olofsson.
Radinns vice vd Calle Håkansson, bolagets elektriska surfbräda, och storägaren Dan Olofsson.Foto: Press och Di.

Bolaget Radinn från Malmö vill revolutionera vattensporten med hjälp av sin elektriska jetboard. Brädan säljs i snitt för 100 000 kronor och gör att man kan glida fram på ytan i uppåt 55 kilometer i timmen utan att behöva förlita sig på väderlek, vindar eller vågor.

Nu har Radinn tagit in 32 miljoner kronor i en nyemission.

”Pengarna finansierar verksamheten i sin helhet och alla de investeringar vi har gjort i så väl hårdvara, mjukvara som organisationen. Under det senaste året har vi arbetat hårt med att bygga upp processer för hur vi ska hantera både kunder och leverantörer. För att vara krass har vi varit ett företag som blött pengar”, säger Calle Håkansson, vice vd på Radinn.

Transaktionen sker till en värdering om 112 Mkr, med det nya kapitalet inräknat. Det är lägre än när bolaget senast tog in externa pengar under hösten 2019. 

Läs mer: Malmöbolagets bräda får ny fart – tar in färska miljoner 

Mer än hälften av summan kommer från it-miljardären Dan Olofsson, grundare av konsultbolaget Sigma, som var en storägare i bolaget sedan tidigare. Även Mikael Lindblom, grundare av molnbolaget Medius och tidig investerare i Einride, deltar i nyemissionen.

”Vi håller faktiskt på att ta in ytterligare 30 miljoner i kapital, två tredjedelar av den summan är redan säkrade med löften från investerare”, säger han.

Radinns resa inleddes som ett projekt vid Lunds universitet 2012 och en första prototyp av brädan släpptes tre år senare, för att se om marknadspotentialen fanns. Sedan dess har bolaget kämpat med att nå ett kommersiellt genombrott.

I fjol skedde dock ett trendbrott när omsättningen steg kraftigt till 14,4 miljoner kronor och ungefär 200 brädor levererades. 

Men tillväxten har mycket riktigt varit kostsam, bara under 2019 gick Radinn back med 52 Mkr på rörelsenivå. Likt elbilstillverkaren Tesla har Radinn till exempel investerat i möjligheten för kunderna att uppgradera prestandan i brädans motor och batteri trådlöst via en app.

Calle Håkansson uppger att bolaget ridit vidare på den positiva tillväxtvågen i år och att man är i färd med att sälja ungefär 1 100 surfbrädor under 2020.

”I början av maj hade vi redan sålt för över 30 miljoner kronor. Om vi fortsätter så kommer vi hamna på minst 110 miljoner kronor i omsättning för helåret, vilket förstås är glädjande. Trots coronapandemin levererar vi över prognos”, säger han.

Men Radinn har tidigare gjort sig kända för ambitiösa planer som inte riktigt infriats. I en intervju med Di Digital från september i fjol hävdade Calle Håkansson att Radinns prognos vara att nå en omsättning på 50 Mkr under 2019 och 200 Mkr under 2020.

Vad hände? 

”Det beror på att vi ändrade strategi och valde att försöka bli kassaflödespositiva, i stället för att enbart satsa på tillväxt. Vi kände att det var viktigt för oss att hitta en stabilitet för bolaget och kunna bevisa för marknaden att det går att nå lönsamhet”, säger Calle Håkansson, och tillägger att Radinn eventuellt kommer göra en knapp vinst på sista raden redan i år. 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera