EU:s dataskyddslagar ställer allt högre krav på hur företag och myndigheter hanterar sina kunders information. Bland annat handlar det om att ge användare möjlighet att få sina personuppgifter raderade eller flyttade till en annan tjänst. För den som bryter mot reglerna hotar dryga böter.
Det svenska företaget Secure Mailbox har utvecklat ett system som sägs lösa en del av problemen. I sak handlar det om att dokument som annars skulle ha skickats med mejl istället kan placeras i ett säkert och hårt kontrollerat moln, som användaren sen ansluter till på distans.
“Informationen finns alltid på en plats som är kontrollerad och legalt korrekt sett till ägandet, utifrån både företag och privatpersoner”, säger Anders Jonson, vd och grundare på Secure Mailbox.
Tjänsten påminner om den från digitala brevlådeföretag som Kivra. Skillnaden, enligt Anders Jonson, är att Secure Mailbox kan hantera fler och mer komplexa informationsflöden än bara mejl.
Anders Jonson är ett bekant namn för den som följt it-branschen sedan åren innan millennieskiftet, då som grundare av konsultbolaget Nocom som börsnoterades år 1999. Samma år rankades han av tidningen Affärsvärlden som en av Sveriges mest förmögna it-miljonärer.
I Secure Mailbox styrelse får han nu sällskap av en annan it-veteran. Det är Readsoft-grundaren Lars Appelstål, som samtidigt går in med 6 miljoner kronor i bolaget.
Tillsammans ska de nu jaga in mer pengar för att bekosta en expansion i Europa och Afrika.
“Vi vill skapa en slags infrastruktur för den här typen av kommunikation. Då behöver vi mer pengar. Vi räknar med att gå från 15 anställda idag till ett 50-tal om några år”, säger Anders Jonson.
På bolagets kundlista finns idag bland annat biståndsorganisationen Sida och SKL, Sveriges Kommuner och Landsting. Tjänsten har idag ungefär 25 000 aktiva användare, enligt Anders Jonson.
“Men vi har sålt betydligt fler licenser än så. Vi säljer ofta ett antal tusen licenser i varje affär, och vi har ett par stora kunder på väg in”, säger han.
År 2015 omsatte Secure Mailbox drygt 8 miljoner kronor. Anders Jonson räknar med att dubbla den siffran under 2016.
“Men vi gör fortfarande förlust. Vi investerar kraftigt i utvecklingen och det kommer vi fortsätta att göra”, säger han.