Hoppa till innehållet

Izettle dras med 300 miljoner i förluster

Bankutmanaren Izettles försäljning ökade med över 80 procent i fjol. Förlusterna uppgick till 295 miljoner kronor. Nu fortsätter expansionståget.

Izettles vd Jacob de Geer menar att förlustera är i linje med bolagets egen plan.
Izettles vd Jacob de Geer menar att förlustera är i linje med bolagets egen plan.Foto: Jesper Frisk

Finansuppstickaren Izettle, som erbjuder betalningslösningar och mindre lån till butikshandlare, omsatte 348 miljoner kronor i fjol, enligt en färsk årsredovisning. Därmed ökar omsättningen med 83 procent mot 2014.

Det är logiskt att investera tungt.

Rörelseförlusten på 295 Mkr är nästan lika stor som omsättningen. Men det är precis enligt plan, enligt vd och medgrundare Jacob de Geer. Han påpekar att kostnaderna bara ökar hälften så fort som försäljningen.

”Det finns relativt få aktörer som är fokuserade på våra segment. Investeringarna på kundanksaffningssidan betalar av sig så snabbt att det är logiskt att investera tungt. Väldigt få handlare lämnar oss”, säger han.

Läs mer: Han blir stormrik på Izettle

Izettle gör frekventa poänger av bankernas digitala trögrörlighet men bolaget har flera år kvar till lönsamhet. Den lagda budgeten för Izettle dit, säger Jacob de Geer.

”Givet att vi inte behöver öka antalet människor i paritet med volym, och att kunderna stanna kvar, är det ganska enkelt. Behöver vi prioritera lönsamhet före tillväxt kan vi dra ner på hela vår kundanskaffning”, säger han.

Jacob de Geer vore nöjd om nuvarande tillväxt och kostnadsökningar håller i sig. I så fall skulle Izettle nå lönsamhet åtta år in på sin bolagsresa, alltså 2018. 

Vi har varit igång i fem år – Klarna i tio.

Izettle har i dagsläget inga planer på att ta in ytterligare kapital, säger Jacob de Geer. Ägarkretsen innefattar redan riskkapitaljättar som Index Ventures, Creandum, Northzone och Intel Capital. Izettle har hittills tagit in 1,3 miljarder kronor i externt kapital och omsatte i fjol en fjärdedel av den summan.

Läs mer: Jätteinvestering i iZettle – tar in halv miljard kronor

Som jämförelse omsatte finansjätten Klarna 2,8 miljarder kronor i fjol, en bit över det externa kapitalet på 2,3 miljarder kronor.

”Vi har varit igång i fem år och Klarna i tio år. Fråga mig om fem år om jag är nöjd med den position vi har då jämfört med Klarnas position vid samma ålder”, säger Jacob de Geer.

Den amerikanska betalningstjänsten Square, Izettles tydligaste konkurrent, har handlats på New York-börsen sedan november i fjol. Square, som inte heller är lönsamt, hade på onsdagen ett börsvärde på 25 miljarder kronor, eller 2,5 gånger fjolårets försäljning.

Vid sin senaste nyemission värderades Izettle till 3,5 miljarder kronor, eller drygt 18 gånger föregående års omsättningssiffra.

Det är inte upp till Izettle att bedöma rimligheten i bolagets värdering, säger Jacob de Geer.

”Det är marknaden och de som väljer att investera i bolaget som gör det”‚ säger han.

Läs mer: Nu ska iZettle bli ett låneföretag – så här funkar det

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera