Hoppa till innehållet

Izettle köper brittiskt kassabolag

Izettle köper det digitala kassabolaget Intelligent Pos och börjar kan därmed börja nå mellanstora restaurang och hotell. ”Affären påverkar inte våra kapitalanskaffningsplaner”, säger Jacob de Geer.

Robin Knox (tv) är vd för Intelligent Pos, som förvärvas av Jacob de Geers Izettle.
Robin Knox (tv) är vd för Intelligent Pos, som förvärvas av Jacob de Geers Izettle.Foto: Press

Efter Klarna är Izettle (NTL) alltjämt Sveriges största fintechbolag.

I fjol omsatte Izettle – som erbjuder betalningslösningar, kassasystem och mindre lån till butikshandlare – 348 miljoner kronor. Förlusterna var dock nästan lika stora.

Nu köper Izettle, med vd Jacob de Geer i spetsen, det brittiska bolaget Intelligent Pos, som erbjuder kassasystem till verksamheter som är något större än Izettles huvudsakliga målgrupp.

”Det här handlar om mer komplexa system”, säger Jacob de Geer.

Läs även: Izettle dras med 300 miljoner i förluster

”En restaurang kan till exempel vilja ha ett system för att hantera bordsplacering. Vår produkt har hittills inte passat den typen av kunder”, säger han.

Förvärvet sker dels med kontanter, dels med aktier i Izettle. Köpeskillingen vill Jacob de Geer inte uppge.

Som ett relativt litet bolag behöver Intelligent Pos inte redovisa sina intäkter för brittiska myndigheter, men under det brutna räkenskapsåret som avslutades sista mars i fjol omsatte bolaget 28 miljoner kronor, enligt analystjänsten Market IQ.

Vid det gångna årsskiftet hade Izettle 550 Mkr kvar i likvida medel. Hittills har bolaget tagit in 1,3 miljarder kronor i externt kapital.

Izettles vd säger att affären inte påverkar bolagets planera att nå lönsamhet under senare delen av 2017. Det kapital som Izettle tog in i fjol, omkring en halv miljard kronor, räcker dit.

”Affären påverkar än så länge inte våra kapitalanskaffningsplaner”, säger Jacob de Geer.

Läs även: Trustly dubblar vinsten efter Europa-expansion

Tanken är att Intelligent Pos, som har sin bas i skottska Edinburgh och Storbritannien som huvudmarknad, ska nå ut till Izettles tolv marknader ”så fort bandbredden tillåter”.

Även Izettles förskottslån till småföretag vars balansräkning håller måttet, Izettle Advance, kan bli en del av Intelligent Pos erbjudande framöver.

”Intelligent Pos är mindre och i vissa avseenden snabbare än vi är. De ska behålla sitt varumärke, utveckla sin kärnprodukt och får hävstång på det faktum att vi tar in fler än 1 000 bolag per dag på våra olika marknader.”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera