Hoppa till innehållet

Izettle lanserar betalkort i Mexiko, siktar på Brasilien och Sydeuropa

Betalbolaget Izettle tar ytterligare ett steg i sin ambition att bli en bank för småföretagare. Nu lanserar man ett eget betalkort i Mexiko som riktar sig till småföretagare som saknar vanliga bankkonton.

Izettle Access. Det är namnet på det svarta bankkort som Izettle nu lanserar, med Mexico som första land. Går det bra är ambitionen att rulla ut liknande erbjudanden i Brasilien, följt av flera länder i södra Europa.

”Ett stort problem i Mexiko är att många småföretagare, som taxichaufförer och caféägare, inte har bankkonton. Det här är ett sätt för dem att bli en del av den formella banksektorn. Många försökt knäcka den nöten, men ingen har riktigt lyckats”, säger Izettles vd och grundare Jacob de Geer.

Kortet ges kortet ut i samarbete med den mexikanska banken Bansi och kortjätten Mastercard.

Mexiko är ett land med 120 miljoner invånare, varav 70 miljoner helt saknar bankkonto.

”Blir man kund hos Izettle kan man få ett virtuellt bankkonto utan att behöva gå till en bank. Vi kan sedan göra utbetalningar till kontot och användaren kan använda kortet i bankomater och butiker”, förklarar Jacob de Geer.

Han vill inte beskriva Access som ett företagskort i svensk bemärkelse. Istället landar tjänsten någonstans mellan det privata och det företagsmässiga.

”Uppdelningen inte så tydlig i Mexiko. Det är ju ett land med 120 miljoner invånare, varav 70 miljoner helt saknar bankkonto. Det som gör detta så spännande är att våra användare helt plötsligt får tillgång till en bank. Tillväxtpotentialen bli ju exponentiellt mycket större”, säger han.

Izettle har idag 230 medarbetare och hundratusentals kunder i nio länder i Europa, samt Mexiko och Brasilien.

”Går detta bra är nästa logiska steg att lansera kortet i Brasilien. Men det finns även en del länder i Sydeuropa där många småföretagare står helt utanför den finansiella sektorn”, säger Jacob de Geer.

Izettles vd och grundare Jacob de Geer. Foto: Izettle

För en gångs skull har Izettles stora amerikanska konkurrent Square, med vd:n Jack Dorsey, inte lanserat något liknande.

”Nej den här tjänsten är vi först med. Det beror antagligen på att vi gått utanför vår hemmamarknad, medan Square är kvar i Nordamerika”, säger Jacob de Geer.

Izettle grundes 2010 och bygger sin affär på att förse småföretagare med kortdosor som de kan koppla till sina mobiltelefoner för att ta emot betalningar. Men bolaget har utvecklat tjänsten i flera steg, med ambitionen att bli en slags bank för småföretagare.

Idag erbjuder man även ett digitalt kassaregister, försäljningsanalys och redovisningstjänster. Nyligen rapporterade DI Digital om tjänsten Izettle Advance, som kan beskrivas som ett räntefritt förskott till bolag, baserat på deras historiska debitering.

Nya kortet Izettle Access är nästa steg i det som Jacob de Geer hoppas ska ta Izettle från förlustdrabbad startup till en ny typ av global banktjänst för småföretag.

”Vi anställer över alla marknader ju, men tillväxten är starkast i Norden, Storbritannien och Brasilien”, säger han.

Izettle värderas idag till nära 3,5 miljarder kronor. Detta sedan bolaget i slutet på augusti aviserade att bland annat Intel Capital och Zouk Capital pytsade in ytterligare 570 Mkr i bolaget. Värderingen innebär även att Jacob de Geers andel av bolaget nu är värd över 700 miljoner kronor, enligt DI Digital.

I fjol omsatte Izettle AB 190 Mkr. Förlusten uppgick samma år till 198 Mkr.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera