Hoppa till innehållet

Izettle tar fler steg mot börsen – kan värderas till 10 miljarder

Betalbolaget Izettle siktar på börsen och ska ha anlitat flera investmentbanker för att hjälp på vägen dit.

Izettle är ett av Sveriges 14 miljardbolag inom tech som varken har sålts eller börsnoterats. Men sju år in på bolagets resa ser det ut att bli ändring på den saken.

Izettle gjorde en förlust på 228 miljoner kronor i fjol, en minskning från 295 miljoner kronor 2015. Medan förlusten sjönk ökade omsättningen till 643 miljoner kronor från 402 miljoner kronor.

När siffrorna blev offentliga bekräftade vd:n Jacob de Geer att bolaget förbereder en notering.

”Vi blickar vår fokus framåt mot att bygga ett världsledande företag i samband med att vi förbereder företaget för en potentiell börsnotering”, säger vd Jacob de Geer i ett uttalande.

Läs mer: "Därför tvingas Izettle samarbeta med Swish" 

 

Nu har Izettle anlitat JP Morgan och Carnegie för att kratta vägen till börsen, rapporterar Breakit. Noteringen kan äga rum under andra kvartalet 2018 och en värdering på 10 miljarder kronor kan bli aktuell.

Om Izettle värderas likt marknadsledande Square, som är börsnoterat i New York, värderas till drygt fem gånger sin årsomsättning i fjol.

 

Läs mer: Hon blir ny operativ chef på Izettle

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera