Hoppa till innehållet

Izettles makalösa tillväxt: 30 000 procent på fyra år

Varje år rankar revisionsbolaget Deloitte världens mest snabbväxande företag. Förstapristagaren i årets svenska uttagning slår alla rekord.

Izettles grundare och vd Jacob de Geer.
Izettles grundare och vd Jacob de Geer.Foto: Foto: Izettle

Betalbolaget Izettle är ett av den svenska startupscenens mest omskrivna företag. Dessutom är det ett av landets snabbast växande teknikbolag genom tiderna. Åtminstone om man ska tro revisionsbolaget Deloitte, som sätter Izettle på förstaplatsen i sin årliga ranking över snabbväxande teknikbolag.

Under de senaste fyra åren har Izettles intäkter ökat med smått osannolika 30 114 procent, enligt revisionsbolaget. Från starten 2011 har bolaget vuxit till att omsätta 190 mkr år 2014.

Izettle redovisar dock fortfarande kraftiga förluster. År 2014 förlorade bolaget 228 mkr, och gjorde alltså av med mer än dubbelt så mycket pengar som tjänades in. Bolaget har tagit in nära 1,5 miljarder kronor i riskkapital sedan starten och värderades vid den senaste investeringsrundan till nära 3,5 miljarder kronor. 

Andra plats på årets lista går till Kaustik, som utvecklar verksamhetsstödet Aiai för vård- och omsorgen, med drygt 40 000 användare och en tillväxt på 1 838 procent. År 2014 redovisade bolaget en omsättning på 17,5 mkr och ett resultat på drygt 5 miljoner kronor.

Tredje plats går till Inteleon, med en tillväxt på 1 636 procent. Inteleon utvecklar en betallösning för kommunala och privata parkeringsbolag. Systemet används i omkring 40 svenska kommuner och av 600 000 användare. Inteleon omsatte knappt 34 mkr år 2014, med ett resultat på 161 000 kronor.

Listan Fast 50 baseras på företagens genomsnittliga intäktsökning under den gångna fyraårsperioden och inkluderar såväl publika som privata bolag. Listan omfattar all typ av teknologi, från internet och datautrustning till greentech och life sciences.

“Ökad tillgång till riskvilligt kapital, en relativt svag krona och en svensk ekonomi som utvecklas bättre än genomsnittet i både EU och OECD skapar fortsatt goda förutsättningar för företagen”, konstaterar Deloitte i ett pressmeddelande.

 

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera