Hoppa till innehållet

Jack Dorsey tar över som vd på Twitter

Jack Dorsey, Twitters medgrundare, utses som väntat till ny vd på bolaget. 

Beskedet, som utannonserades via Twitter, sätter punkt för en lång tids spekulationer. Twitters vd-stol har stått tom sedan i juni i år, då Dick Costolo slutade på egen begäran. 

Samtidigt utses Adam Bain till operativ chef på Twitter. Även han är en veteran på bolaget som tidigare jobbat med intäkter och partnerskap.

Twitters aktie steg 3 procent i förhandeln på nyheten, inför New York-börsens öppning på morgonen amerikansk tid.

Beskedet innebär att Jack Dorsey framåt kommer vara vd för två av USA:s mest omtalade teknikbolag. Utöver Twitter grundade han betalningsbolaget Square, som är svenska Izettles främsta konkurrent på andra sidan atlanten. 

Twitter har tappat drygt hälften av sitt börsvärde det senaste året. Bolaget kämpar mot en stagnerad användartillväxt och har, trots en rejäl omsättningsökning, ännu inte lyckats visa vinstsiffror. 

Jack Dorsey har varit tillförordnad vd i tre månader, men tillsätts nu alltså permanent i rollen. 

Läs även: Vad händer när Twitter försvinner?

Läs även: Kan Jack Dorsey göra en Steve Jobs?

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera