Hoppa till innehållet

Honkamaa: ”Jag är imponerad av H&M på nätet”

Googles förra Sverigechef Stina Honkamaa Bergfors säger sig vara imponerad av H&M:s snabba expansionstakt på nätet. Under tisdagen stod det klart att hon sätter sig i H&M:s styrelse till våren.

Stina Honkamaa Bergfors, vd och medgrundare på United Screens, sätter sig i H&M:s styrelse.
Stina Honkamaa Bergfors, vd och medgrundare på United Screens, sätter sig i H&M:s styrelse.Foto: Sammy Steen

Valberedningen i H&M föreslog under tisdagen att Stina Honkamaa Bergfors och Erica Wiking Häger ska väljas till nya styrelseledamöter på stämman i början av maj. Lottie Knutson, tidigare talesperson för Fritidsresor, och Sussi Kvart står inte till förfogande för omval, enligt ett pressmeddelande.

Erica Wiking Häger är sedan 2009 partner på Mannheimer Swartling Advokatbyrå.

Stina Honkamaa Bergfors har en bakgrund som vd på mediebyrån Carat och som Sverigechef för Google. Idag är hon vd för Youtubenätverket United Screens, som hon var med och grundade 2013. Hon är även ledamot i styrelserna för Ikea och Eniro.

Det ska bli jättespännande att jobba med Niklas Zennström och alla andra i styrelsen

Nu sätter hon sig alltså i ytterligare en blytung styrelse, nämligen den för Sveriges största börsbolag H&M.

”Jag hoppas kunna bidra inom de områden där jag är verksam, digitalisering, media, kommunikation samt försäljning och entreprenörskap”, säger Stina Honkamaa Bergfors.

Läs mer: Bonnier ökar sitt ägande i United Screens

Hon får sällskap i styrelsen av Skypegrundaren Niklas Zennström.

”Det ska bli jättespännande att jobba med honom och med alla andra i styrelsen”, säger hon.

H&M är en gigant inom klädhandel på nätet, något man började med redan i mitten av 90-talet. Klädjätten går inte ut med hur stor andel av omsättningen som sker online. Men enligt uppgift till Di Digital är man en av de största aktörerna i Norden, i konkurrens med Ellos Group och Zalando. Omsättningen sägs ligga kring två miljarder.

”Att vi är stora på nätet är det inget tvivel om. H&M säljer kläder online i 23 marknader och rullar ut näthandel i minst ytterligare nio länder under 2016. Då kommer vi ha onlinehandel i länder motsvarande 90 procent av vår omsättning”, säger Nils Vinge, chef för investerarrelationer på H&M.

Stina Honkamaa Bergfors säger sig vara imponerad av H&M:s nuvarande position, samt kedjans snabba expansion och tillväxt.

”Jag är imponerad av hur snabbt H&M expanderat på nätet, med tio nya marknader i fjol. Man öppnar även mängder med nya fysiska butiker och försäljningen ökade med nästan 20 procent i fjol”, säger hon.

Läs mer: United Screens öppnar filmstudio i Stockholm

I intervjuer betonar H&M:s vd Karl-Johan Persson ofta att man investerat mycket pengar i att få e-handeln att bli en allt mer integrerad del av verksamheten. På åtta av H&M:s marknader går det exempelvis nu att återlämna kläder köpta online i vilken H&M-butik som helst.

Vidare har H&M en så kallad ”scan and buy”-funktion för den som inte hittar rätt storlek i butiken. Med hjälp av H&M:s app kan man idag använda sin mobil för att scanna streckkoden på ett plagg och beställa varan i en annan storlek eller färg på nätet.

I övrigt föreslår H&M:s valberedning omval följande nuvarande styrelseledamöter: Anders Dahlvig, Lena Patriksson Keller, Stefan Persson, Melker Schörling, Christian Sievert och Niklas Zennström. Stefan Persson föreslås sitta kvar som styrelseordförande.

H&M omsatte 210 miljarder kronor under verksamhetsåret som slutade den 30 november i fjol. Vinsten före skatt uppgick till 27,2 miljarder kronor.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera