Hoppa till innehållet

Jagar kapital till pricksäker app

Johan Ulfström har redan lockat en av tio jägare till sitt sociala nätverk Easyhunt. Nu söker han 10 Mkr till en internationell expansion.

Johan Ulfström, grundare och vd för Easyhunt.
Johan Ulfström, grundare och vd för Easyhunt.Foto: Easyhunt

Trenden med nischade sociala nätverk blir allt bredare. Di Digital har de senaste veckorna kunnat rapportera om framgångarna för appar som Fishbrain, ett slags Facebook för sportfiskare, Vivino, ett socialt nätverk för vinälskare och Football Addicts, ett socialt nätverk för fotbollsfans.

Gemensamt för dessa succéer är att de kombinerar en mobil app med användargenererad information för att bygga databaser med unika tjänster. Svenska Fishbrain, som lockat 1,5 miljoner användare världen över, tar exempelvis betalt för sin tjänst Big Fish Forecast, en prognos över var och när man kan fånga fiskar av en given art som bygger på användargenererad data.

Läs mer: Sju nischade sociala nätverk att ha koll på

Nu kliver Johan Ulfström, upphovsmannen bakom Easyhunt ut ur app-skogen och in i rampljuset. Han startade sin jägartjänst 2009 med gratis jaktanpassade hemsidor för jaktlag. Sedan dess har Easyhunt utvecklats, blivit både sajt och app och byggts ut med kartor där man kan se jaktpass och gränser till jaktmarker.

Nästa steg är att bli störst i Norden på digitala tjänster för jägare

Easyhunt har även en gps-funktion som gör att man kan se var alla i jaktlaget befinner sig på kartan, inklusive jakthundarna. Sommaren 2015 lade man till ett socialt nätverk i stil med Facebook.

Idag har Easyhunt 50 000 användare, varav 35 000 i Sverige. Resten befinner sig främst i övriga Norden.

”Vi har 12 procent av jägarna med statligt jaktkort i Sverige. Nu satsar vi på att komma över den nivån i andra länder i Norden och expandera internationellt efter det. Vi har redan 4 500 användare utanför Norden”, säger Johan Ulfström, som bor i Bromma och tog jägarexamen för 9 år sedan och idag är med i tre jaktlag.

Easyhunts webbsida och app.

Han har examen från Chalmers och en bakgrund på Accenture, Ericsson och Tele1Europe. Johan Ulfström var även med och startade Albatross, en underleverantör i telebranschen, som såldes 2012 till ett kanadensiskt bolag.

Easyhunt har varit ett sidoprojekt i många år. I fjol omsatte bolaget 1,4 Mkr och förlusterna var lika höga.

”Vi hoppas dubbla omsättningen i år. Ambitionen är att gå plus 2018”, säger Johan Ulfström.

Han uppskattar att 75 procent av intäkterna fortfarande kommer från annonser, främst på sajten. Resten av intäkterna kommer från premiumtjänster och e-handel av produkter som vattenfasta jaktkartor och GPS-enheter för hundar.

”Nästa steg är att bli störst i Norden på digitala tjänster för jägare”, säger Johan Ulfström.

För att ha råd med marknadsföring och produktutveckling jagar han nu riskkapital.

”Jag hoppas ta in 10 Mkr från affärsänglar, gärna med intresse för jakt men det är inget krav”, säger Johan Ulfström.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera