Trenden med nischade sociala nätverk blir allt bredare. Di Digital har de senaste veckorna kunnat rapportera om framgångarna för appar som Fishbrain, ett slags Facebook för sportfiskare, Vivino, ett socialt nätverk för vinälskare och Football Addicts, ett socialt nätverk för fotbollsfans.
Gemensamt för dessa succéer är att de kombinerar en mobil app med användargenererad information för att bygga databaser med unika tjänster. Svenska Fishbrain, som lockat 1,5 miljoner användare världen över, tar exempelvis betalt för sin tjänst Big Fish Forecast, en prognos över var och när man kan fånga fiskar av en given art som bygger på användargenererad data.
Läs mer: Sju nischade sociala nätverk att ha koll på
Nu kliver Johan Ulfström, upphovsmannen bakom Easyhunt ut ur app-skogen och in i rampljuset. Han startade sin jägartjänst 2009 med gratis jaktanpassade hemsidor för jaktlag. Sedan dess har Easyhunt utvecklats, blivit både sajt och app och byggts ut med kartor där man kan se jaktpass och gränser till jaktmarker.
Nästa steg är att bli störst i Norden på digitala tjänster för jägare
Easyhunt har även en gps-funktion som gör att man kan se var alla i jaktlaget befinner sig på kartan, inklusive jakthundarna. Sommaren 2015 lade man till ett socialt nätverk i stil med Facebook.
Idag har Easyhunt 50 000 användare, varav 35 000 i Sverige. Resten befinner sig främst i övriga Norden.
”Vi har 12 procent av jägarna med statligt jaktkort i Sverige. Nu satsar vi på att komma över den nivån i andra länder i Norden och expandera internationellt efter det. Vi har redan 4 500 användare utanför Norden”, säger Johan Ulfström, som bor i Bromma och tog jägarexamen för 9 år sedan och idag är med i tre jaktlag.
Easyhunts webbsida och app.
Han har examen från Chalmers och en bakgrund på Accenture, Ericsson och Tele1Europe. Johan Ulfström var även med och startade Albatross, en underleverantör i telebranschen, som såldes 2012 till ett kanadensiskt bolag.
Easyhunt har varit ett sidoprojekt i många år. I fjol omsatte bolaget 1,4 Mkr och förlusterna var lika höga.
”Vi hoppas dubbla omsättningen i år. Ambitionen är att gå plus 2018”, säger Johan Ulfström.
Han uppskattar att 75 procent av intäkterna fortfarande kommer från annonser, främst på sajten. Resten av intäkterna kommer från premiumtjänster och e-handel av produkter som vattenfasta jaktkartor och GPS-enheter för hundar.
”Nästa steg är att bli störst i Norden på digitala tjänster för jägare”, säger Johan Ulfström.
För att ha råd med marknadsföring och produktutveckling jagar han nu riskkapital.
”Jag hoppas ta in 10 Mkr från affärsänglar, gärna med intresse för jakt men det är inget krav”, säger Johan Ulfström.