Hoppa till innehållet

Jaktappen Wehunt köper upp konkurrent

En rad företag har tagit sikte på marknaden för jaktappar i Sverige. Nu tar företaget Wehunt kommandot genom att köpa upp den närmsta konkurrenten.

Lars Milde, vd, och Theodor Storm, utvecklingschef, för jaktappen Wehunt.
Lars Milde, vd, och Theodor Storm, utvecklingschef, för jaktappen Wehunt.

Marknaden för jaktappar i Sverige omsätter visserligen inte mycket mer än en Pressbyråbutik men konkurrensen stegras likväl. Di Digital har tidigare rapporterat om bolaget Easyhunt som planerar att resa 10 miljoner i riskkapital.

Jaktappen Wehunt har en affärsmodell som liknar Easyhunt. Användarna kan i appen köpa utskärningar ur Lantmäteriets kartor. Med betalversionen kan de även följa hur medlemmarna i jaktlaget rör sig över jaktområdet – något som är viktigt ur säkerhetssynpunkt.

Nu köper Wehunt upp den konkurrerande jaktappen Genzo. Någon jätteaffär är det knappast tal om. Men affären gör Wehunt till Sveriges största jaktapp.

”Vi kommer att ha 70 000 användare. Det innebär att ungefär 25 procent av alla som löser jaktkort i Sverige är användare”, säger Lars Milde, vd för Wehunt.

Wehunt grundades från början som ett projekt inom Svenska jägareförbundet med Lars Milde som ansvarig. Men eftersom Svenska jägareförbundet inte är en vinstdrivande verksamhet blev det komplicerat att ha en betalapp, enligt Lars Milde.

”Den bästa lösningen var att köpa ut projektet och sen ha Jägareförbundet som samarbetspartner”, säger Lars Milde.

Läs mer: Sju nischade sociala nätverk att ha koll på

I samband med att Wehunt köptes loss tog bolaget in ett par externa finansiärer. Däribland Sörmlandsfonden och privatinvesterarna Gerard De Geer, David Ljungström och Lars Lindgren. Målsättningen är att omsätta i alla fall 3 Mkr under 2016 men det främsta fokuset är användartillväxten.

”Med ett stort användarantal finns det andra som vill synas med oss. När vi har var tredje svensk jägare i appen är det en intressant yta för många. Där tror jag att merparten av intäkterna kommer att ligga”, säger Lars Milde.

Jakten i Sverige beräknas omsätta 3 miljarder kronor så i takt med att jägarna går över till att använda telefonerna för kartor och säkerhet öppnar sig på sikt en stor marknad.

”Det här är en rätt ny föreetelse för jägarkåren som är ganska konservativ. Men det gör också att när man har fastnat för något så stannar man”, säger Lars Milde. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera