Jaktappen Wehunt köper upp konkurrent

Svensken som kränger heminredning i Moskva

Efter Pokémon Go – rusning till svensk föregångare

Pitcha på Startup Tour - vinn en resa till Silicon Valley

Bonsai vill bli ett Uber för studentjobb – tar steget till Stockholm

Jaktappen Wehunt köper upp konkurrent

Lars Milde, vd, och Theodor Storm, utvecklingschef, för jaktappen Wehunt.
Lars Milde, vd, och Theodor Storm, utvecklingschef, för jaktappen Wehunt.
En rad företag har tagit sikte på marknaden för jaktappar i Sverige. Nu tar företaget Wehunt kommandot genom att köpa upp den närmsta konkurrenten.
Facebook
Twitter
E-post
Öka textstorlek

Marknaden för jaktappar i Sverige omsätter visserligen inte mycket mer än en Pressbyråbutik men konkurrensen stegras likväl. Di Digital har tidigare rapporterat om bolaget Easyhunt som planerar att resa 10 miljoner i riskkapital.

Jaktappen Wehunt har en affärsmodell som liknar Easyhunt. Användarna kan i appen köpa utskärningar ur Lantmäteriets kartor. Med betalversionen kan de även följa hur medlemmarna i jaktlaget rör sig över jaktområdet – något som är viktigt ur säkerhetssynpunkt.

Nu köper Wehunt upp den konkurrerande jaktappen Genzo. Någon jätteaffär är det knappast tal om. Men affären gör Wehunt till Sveriges största jaktapp.

”Vi kommer att ha 70 000 användare. Det innebär att ungefär 25 procent av alla som löser jaktkort i Sverige är användare”, säger Lars Milde, vd för Wehunt.

Wehunt grundades från början som ett projekt inom Svenska jägareförbundet med Lars Milde som ansvarig. Men eftersom Svenska jägareförbundet inte är en vinstdrivande verksamhet blev det komplicerat att ha en betalapp, enligt Lars Milde.

”Den bästa lösningen var att köpa ut projektet och sen ha Jägareförbundet som samarbetspartner”, säger Lars Milde.

Läs mer: Sju nischade sociala nätverk att ha koll på

I samband med att Wehunt köptes loss tog bolaget in ett par externa finansiärer. Däribland Sörmlandsfonden och privatinvesterarna Gerard De Geer, David Ljungström och Lars Lindgren. Målsättningen är att omsätta i alla fall 3 Mkr under 2016 men det främsta fokuset är användartillväxten.

”Med ett stort användarantal finns det andra som vill synas med oss. När vi har var tredje svensk jägare i appen är det en intressant yta för många. Där tror jag att merparten av intäkterna kommer att ligga”, säger Lars Milde.

Jakten i Sverige beräknas omsätta 3 miljarder kronor så i takt med att jägarna går över till att använda telefonerna för kartor och säkerhet öppnar sig på sikt en stor marknad.

”Det här är en rätt ny föreetelse för jägarkåren som är ganska konservativ. Men det gör också att när man har fastnat för något så stannar man”, säger Lars Milde. 

Facebook
Twitter
E-post